قرآن مبین
قرآن مبین

قرآن مبین

آنگاه هدایت شدم

دکتر سید محمد تیجانی سماوی برای بعضی‌ها یک وجود خیالی است، شخصیتی که ساخته و پرداخته شیعیان است، اما کسی که در هتل لاله تهران ملاقات شد واقعیتی به لطافت خیال بود، مهربان متواضع و بسیار روشنفکر، متبسم و محاسنی کم که با گشاده‌رویی، یک ساعت مصاحبه را پذیرفت.

ادامه مطلب ...

الگوگیری از مد روز



حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

انسان همواره به الگو نیازمند است و باید بکوشد بهترین‌ها را برای زندگی خود برگزیند. از این رو توجه به سعادت ابدی و کمال‌گرایی انسان را بر آن می‌دارد تا الگوهایی مناسب و در خور را انتخاب نماید که بهترین ایشان همانامعصومین(علیهم‌السلام) هستند. می‌کوشیم طی سلسله مقالاتی در گروه دین و اندیشه به بررسی سیره پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) بپردازیم. باشد که الگوگیری مناسبی برای زندگی‌مان باشد.

ادامه مطلب ...

«عقل‏» و «تجربه دینى‏» از نگاه امام على علیه السلام

وجود شخصیت عرفانى در نزد امیر المؤمنین علیه السلام

نخستین گام در طریق بررسى نسبت عقل و تجربه دینى، تایید و پذیرش وجود شخصیت عرفانى در نزد امام علیه السلام مى‏باشد.آنگاه پس از این مرحله مى‏توان این پرسش را مطرح ساخت که نسبت تجربه عرفانى حضرت با عقل و خردورزى چیست؟

براى تایید و پذیرش شخصیت عرفانى امام علیه السلام می‏توان از دو راه سود برد: نخست، از طریق اوصاف و احوال و بیانات آن حضرت.دوم، با استناد به نظرات اهل معنا و عرفان. 

ادامه مطلب ...

اخلاق و عرفان اسلامی

اخلاق و عرفان اسلامی

عرفان اسلامی

از جمله اوصاف بندگان شایسته خدای متعالی، عدم وابستگی به شهوات و لذایذ مادی زودگذر دنیایی است.

امام علی علیه‏ السلام ،

شهوت را به پیراهن تشبیه کرده‏اند و پرداختن به شهوات را بسان پوشیدن آن دانسته‏اند؛ و سپس در وصف دوستان برگزیده خداوند فرموده‏ اند:

«پیراهن شهوت را از تن به در آورده‏اند.»

ادامه مطلب ...

چگونه محبوب خدا شویم ؟


سلوک

کلید بیداری قلب

مرحوم علامه ی مجلسی در بحارالانوار در باب فرمایشات وجود مبارک حضرت موسی ابن جعفر قطعه ی بسیار پر ارزشی را نقل می کند که دانستن این قطعه برای همه ی ما لازم است.

متن قطعه را برایتان  ترجمه می کنم. و بعد به اندازه ای که اقتضا داشته باشد برایتان توضیح می دهم.

امام می فرمایند(تفقهوا فی دین الله) دین خدا را بفهمید.

(فان الفقه مفتاح البصیره) برای این که دین شناسی کلید بینایی است.

ادامه مطلب ...

آسیب های خانواده از دیدگاه قرآن و روایات

عوامل تهدیدکننده کیان خانواده

خانواده


آنچه در پی می آید تحلیلی پیرامون آسیب های جدی تهدیدکننده کیان خانواده است که براساس روایات و آموزه های ائمه اطهار(ع) استخراج و تدوین شده است. این آسیب ها شامل آسیب های کلی مربوط به خانواده و آسیب های مربوط به زن و شوهر است.

ادامه مطلب ...

الان چه شکلی هستی؟

شکل و صورت انسان، فقط این شکل و صورت مادی که پیر و خسته و زشت شده و سپس در خاک به بد شکل‌ترین صورت‌ها مبدل می‌گردد نیست.

چه بسا در دنیا صورت‌های بسیاری در ظاهر زیبا باشند، در حالی که صورت ذاتی صاحب آنها بسیار کریه است و چه بسا صورت‌هایی بسیار زشت باشند، در حالی که صورت‌های باطنی صاحب آنها بسیار نورانی و زیبا باشد. پس آن چه مهم است، صورت اصلی و صورت باطن انسان است.


بوزینه
آدمی به شکل اهداف، علایق و عملکرد‌هایش است.


ادامه مطلب ...

از نظر قرآن عوامل بدعاقبتى انسان کدام است؟

از نظر قرآن عوامل بدعاقبتى انسان کدام است؟

قرآن عوامل بدعاقبتى را متعدد مى‏داند، از جمله:

1. پیروى از بیگانگان: «ان تطیعوا فریقاً من الذین اوتوا الکتاب‏ یردّوکم بعد ایمانکم کافرین»

2. گناهان پى در پى: «ثم کان عاقبة الذین أساۆا السّواى ان کذّبوا بآیات اللّه»

3. لقمه حرام: «ویل للمطففین ... انّ کتاب الفجّار ... ویل یۆمئذٍ للمکذّبین»

4. تکبّر: کفر ابلیس به خاطر تکبّر و ترک سجده بود.

5. سطحى بودن عقاید: «ثم اتخذتم العجل»

6. جامعه‏ ى فاسد و ترک هجرت به منطقه‏ ى سالم: قوم موسى همین که از آب گذشتند و از فرعونیان نجات پیدا کردند، وارد منطقه‏اى شدند و دیدند که مردم دور بتى گردآمده‏اند، از حضرت موسى خواستند که براى آنها هم بتى قرار دهد!: «اجعل لنا الهاً کما لهم آلهة»

ارتقای سطح سازگاری با همسر

عشق‌ و محبت‌ بین‌ زن‌ و شوهر از ارکان‌ اصلی‌ نظام‌خانواده‌ است‌ اما با گذشت‌ زمان‌ و سپری‌ شدن‌ شور و شوق‌ دوران‌ نخستین‌ ازدواج‌، گاه‌ این‌ فکر به‌ ذهن‌ همسران‌ می‌آید که‌ بعد از چند سال‌ زندگی‌ میزان‌ علاقه‌ آنان‌ به‌ هم‌ چقدر تغییر کرده‌ است‌.

ارتقای سطح سازگاری با همسر

هدف‌ از ارائه‌ توصیه‌های‌ زیر، آموزشی آسان برای ارتقای‌ سازگاری‌ و توجه‌ کردن‌ به‌ ویژگی‌های‌ مثبت‌ یکدیگر، افزایش‌ اعتماد به‌ نفس‌، کاهش‌ اضطراب‌ و تنش‌های‌ موجود در جهت‌ افزایش بهداشت‌ و سلامت‌ روانی‌ است‌. 

1 - خانواده‌ یک‌ مجموعه‌ است‌ : خانواده‌ زمانی‌ موفق‌ خواهد بود که‌ همه‌ اعضای‌ آن‌ در یک‌ محفل‌ با کمال‌ صمیمیت‌ و شادی‌ زندگی‌ کنند. چون‌ وجود هر نوع‌ مشکل‌ و ناهماهنگی‌ حتی‌ از سوی‌ یک‌ عضو، کل‌ خانواده‌ را دچار ناراحتی‌ می‌کند؛ پس‌ از انجام‌ هر رفتاری‌ نظیر مقایسه‌کردن‌، تحقیر، طعنه‌ زدن‌ و... پرهیز کنید.

ادامه مطلب ...

پنج نکته‌ی حیاتی برای زن و شوهرها

از همین حالا تمرین کنید تا بتوانید بدون قطع‌کردن صحبت طرف مقابل‌تان،‌ خوب گوش کنید. بعد از صحبت همسرتان می‌توانید از او بپرسید که آیا نوبت من شده که حرف بزنم؟ می‌توانید در بین صحبت‌های همسرتان یکسری چیزها را یادداشت کنید تایادتان نرود.

پنج نکته‌ی حیاتی برای زن و شوهرها

تصور کنید که دو کودک در حال بازی هستند. یک دفعه صدای فریادشان بلند می‌شود که : ازت بدم میاد ... ازت متنفرم ...

اما چند دقیقه بعد باز هم می‌بینید که دارند با هم بازی می‌کنند

و خوشحالند. گاهی دو آدم بزرگسال هم در روابط‌شان به همین شکل هستند. فقط کافی است در نیمکت کنارشان بنشینید و آنها را نگاه کنید. تا به حال این تجربه را داشته‌اید؟

ادامه مطلب ...

اندر آداب گفتگو با دیگران

اندر آداب گفتگو با دیگران



گفتگو

بخشی از این آداب که زمینه تفاهم بهتر را فراهم و ما را از لغزش‌های احتمالی ایمن خواهد ساخت، به شرح زیر عرضه می‌گردد:

1. سخن حق بگویید و با سخن خود، حق را آشکار سازید.

2. از روی علم و آگاهی سخن گفته و هیچ‌گاه بدون تأمل کافی حرف نزنید و به آثار و پیامدهای حرف‌های خود توجه کنید.

ادامه مطلب ...

ولایت فقیه میراث گران سنگ امام خمینی

ولایت فقیه میراث گرانسنگ امام خمینی

  1. والى باید داناترین شخص نسبت به دین و وفادارترین آنها باشد و در عین حال تواناترین فرد در اقامه دین به حساب آید. معناى این توانایى در شأن ولایت کلّى جامعه این است که او بتواند مواضع دشمن را بهتر از دیگران بشناسد، و به برنامه‏ ها و نقشه‏ هاى آنها بیشتر از دیگران واقف باشد. به تعبیر بهتر، نسبت به توسعه کفر و ایمان، بیش از دیگر آحاد جامعه حساسیت و آشنایى داشته و بر نحوه جریان این دو حقیقت و تبدیل موازنه قدرت، تسلط لازم را داراباشد

ادامه مطلب ...

نقش حجاب و عفاف در عظمت زن


حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است که حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است؛

به تعبیری لطیف‌تر حجاب میوه عفاف است و عفاف ریشه حجاب.

آری زن در حجاب , همانند گوهری است در صدف.

A woman modesty dressed is as a pearl in its shell

ادامه مطلب ...

تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره انتخابات

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به موضوع بسیار مهم انتخابات ریاست جمهوری در 24 خردادماه امسال بر موضوعاتی مانند؛ مشارکت، ضرورت حضور همه جریان‌ها و سلیقه‌های سیاسی، رأی مردم را تعیین کننده نهایی در انتخابات، رهبری در انتخابات یک رای بیشتر ندارد، لزوم تمکین همه در برابر قانون، تمکین به انتخاب اکثریت مردم، حفظ آرامش سیاسی و ... تاکید کردند.

ادامه مطلب ...

زن و مقام نبوت

إنی جاعل فی الارض خلیفه

بالاترین مقامی که از سوی خداوند برای نوع انسان در نظر گرفته شده، مقام خلیفه اللهی است و آنچه از آیات قرآن بر می آید این است که این مقام به صورت عام مطرح شده و مختص جنس خاصی نیست چنانچه مردان و زنان هر کدام می توانند خلیفه الله گردند.  

خلیفه خدا بودن، در مورد انسان مقامی است که دارای مراتب است، یعنی هر انسانی می تواند پلکانی از این مقام بلند را دارا باشد، و مرتبه او (انسان) منوط است به سعی و تلاش که«أن لیس للأنسان إلا ما سعی»

ادامه مطلب ...

راز ختم نبوت

ظهور دین اسلام , با اعلام جاودانگى آن و پایان یافتن دفتر نبوت توام بوده است . مسلمانان همواره ختم نبوت را امر واقع شده تلقى کرده اند . هیچ گاه براى آنها این مساله مطرح نبوده که پس از حضرت محمد ( ص ) پیغمبر دیگرى خواهد آمد یا نه ؟  

 

 قرآن کریم با صراحت , پایان یافتن نبوت را اعلام و پیغمبر بارها آن را تکرار کرده است . در میان مسلمین اندیشه ظهور پیغمبر دیگر , مانند انکار یگانگى خدا یا انکار قیامت , با ایمان به اسلام همواره ناسازگار شناخته شده است .

تلاش و کوششى که در میان دانشمندان اسلامى در این زمینه به عمل آمده است , تنها در این جهت بوده که مى خواسته اند به عمق این اندیشه پى ببرند و راز ختم نبوت را کشف کنند

ادامه مطلب ...

زمان‌ و مکان قیامت!

زمان‌ و مکان قیامت!

فریاد عذاب

قیامت‌ چه‌ موقع‌ بر پا میشود؟ یا جای‌ قیامت‌ کجاست‌؟ آیا در زمین‌ است‌؟ در یکی‌ از کرات‌ آسمانی‌ است‌؟ آنجائی‌ که‌ خداوند عزّ وجلّ، بهشت‌ و جهنّم‌ را برای‌ مؤمنین‌ و کافرین‌ قرار داده‌ کجاست‌؟ محلّش‌ کجاست‌؟ زمانش‌ کی‌ خواهد بود؟  برای پاسخ مقدّمه‌ای‌ را ذکرمی نمائیم‌، و پس‌ از بیان‌ این‌ مقدّمه‌ معلوم‌ میشود که‌ زمان‌ قیامت‌ کی‌ میباشد و مکان‌ بهشت‌ و جهنّم‌ کجاست‌.

 کما اینکه‌ از پیغمبر أکرم‌ (صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلّم)‌ سؤال‌ میکردند: قیام‌ ساعت‌ چه‌ موقع‌ است‌؟ قیامت‌ کی‌ بر پا میشود؟ این‌ وعده‌ که‌ شما میدهید کی‌ میرسد؟ و در اذهان‌ مردم‌ و عامّة‌ طبقات‌ همینطور این‌ سؤال‌ از آن‌ زمان‌ هست‌.

ادامه مطلب ...

امامت حضرت ابراهیم

 (وَ اِذِابـْتـَلى اِبـْراهـیـمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَاَتَمَّهُنَّ قالَ اِنّى جاعِلُکَ لِلنّاسِ اِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتى قالَ لایَنالُ عَهْدِى الظّالِمینَ)

 

۱ ـ بـر اسـاس  آیه  ابتلاء امامت آخرین مرحله سیر تکاملى ابراهیم بوده است ؛ زیرا او پس از نبوت به امامت رسیده است . مقام مزبور که بعداز طىّ مراحل سخت و آزمایشهاى گوناگون دوران نبوت بـه ابـراهـیـم اعطا گردید، بالاتر از مقام نبوت است . این مقام ، امامت و رهبرى همه جانبه مادى ، معنوى ، ظاهرى و باطنى است .

امـام بـا نـیـروى مـعـنـوى خـود افـراد شـایـسـتـه را در مـسـیـر تـکـامـل باطنى رهبرى مى کند و با قدرت علمى خویش افراد نادان را تعلیم مى دهد و با نیروى حـکـومـتـش اصـول عـدالت را بـا ایـن بـیـان ، امـام داراى کـمـال روحـى و تـعـالى اخـلاقـى فـزایـنـده اسـت کـه بـه عـنـوان یـک (انـسـان کامل ) مطرح است ، و مى تواند پیشواى دیگران باشد

ادامه مطلب ...

آیه‌ زینت‌بخش عدالت بر سر در دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد

دانشگاه هاروارد آمریکا ترجمه انگلیسی آیه‌ 135 سوره مبارکه «نساء» را بر بالای درب ورودی دانشکده حقوق خود نصب کرده است.


هاروارد

ترجمه آیه 135 سوره نساء به زبان انگلیسی، روی دیوار ورودی اصلی دانشکده حقوق هاروارد نصب شده است.این خبر از سوی یک دانشجوی عربستانی که در هاروارد مشغول به تحصیل است، منتشر شد.

«عبدالله جمعه»، دانشجوی عربستانی دانشگاه هاروارد اعلام کرد: متوجه شدم که این آیه قرآن بر سردر دانشکده حقوق قرار داده شده و به عنوان یکی از بهترین توصیفات در مورد عدالت عنوان می‌شود.

ادامه مطلب ...

چشم از اموال دنیا فرو بندیم !

چشم از اموال دنیا فرو بندیم !

دنیا جای زیبایی برای ماندن نیست!

حضرت مسیح جمله ای این چنین فرموده اند :

« لا تنظروا اِلی اموالِ أهلِ الدُّنیا فاِنَّ بریقَ اموالِهِم یذهَبُ بنورِ ایمانکم ؛  با توجه به این جمله ی نورانی ، چشم به زرق و برق زندگی دنیاداران دوختن ، حبّ دنیا را دردل زنده کرده و سبب غفلت از خدا و آخرت می شود و نور ایمان را خاموش خواهد کرد .» 

.

ادامه مطلب ...

برداشت وهابیت از توحید

وهابیت

طبق اعتقاد هر مسلمانی، اصلی ترین رکن اعتقادی اسلام که جدا کننده بین مسلمانان و غیر مسلمانان است، توحید خداوند تبارک و تعالی می باشد، که هر چه افراد در این اعتقادات کامل تر شوند، بیشتر به معرفت و رضایت و رضوان الهی دست یافته و کمالات معنوی و روحی و نفسانی و انسانی و اخلاقی آنان فزونتر می گردد.

ادامه مطلب ...

الهی نامه از فضل الهی است

الهی نامه کتابی است که عطار به خوبی در آن به موضوع مقابله و مهار نفس پرداخته است و در قالب پادشاه تمام نکات مهم این جهاد بزرگ را به گوش خواننده می‌رساند.

الهی نامه از فضل الهی است

  

در گنج الهی برگشادم                  الهی نامه نامِ این نهادم

بزرگانی که در هفت آسمانن         الهی نامه عطار خوانند

ز فخر این کتابم پادشاهی است  الهی نامه از فضل الهی است

 
 
 ( الهی نامه، صفحه 385)
ادامه مطلب ...