قرآن مبین
قرآن مبین

قرآن مبین

چرا خداوند شیطان را آفرید؟

شیطان


انسان در مسیر سعادت و تکامل خود باید طریق بندگی را طی کند، 

در اینجا این سۆال پیش می آید که چرا خداوند شیطان را آفرید؟ 

العیاذبالله بدین جهت که انسان نتواند به تکامل برسد؟

 وجود یک موجود ویرانگر ضد تکاملى چه دلیلى مى تواند داشته باشد؟ 

آن هم موجودى هوشیار، کینه توز، مکار، پرفریب و مصمم!این نوشتار در پی برطرف کردن تناقض میان آفرینش شیطان و تکامل انسان است.






ادامه مطلب ...

غیب، یکی از اعتقادات مومنین!

شیعه

ایمان به غیب یکی از اعتقادات مۆمنین است، آنچنان که خود قرآن کریم به این موضوع اشاره ی صریح دارد به طوری که ایمان به غیب از جمله عوامل فلاح و رستگاری شمرده شده است : 

"الذین یۆمنون بالغیب و یقیمون الصلوة و مما رزقناهم ینفقون .... اولئک علی هدی من ربهم و اولئک هم المفلحون، و کسانی که به غیب ایمان می آورند و نماز برپا می دارند و از نعمتهایی که به آنان روزی داده ایم انفاق می کنند .... آنان برطریق هدایت پروردگارشان هستند و رستگاران آنهایند." (سوره مبارکه ی بقره آیات 3و5)



ادامه مطلب ...

شبهات‌ ولایت‌ فقیه‌


شبهات‌ ولایت‌ فقیه‌

برخی‌ گمان‌ کرده‌اند که‌ تئوری‌ ولایت‌ فقیه‌ و اندیشة‌ سیاسی‌ حکومت‌ ولایی‌ از ابداعات‌ فقهای‌ معاصر و یا حداکثر از دوران‌ محقق‌ نراقی‌ به‌ بعد است‌ و فقیهان‌ گذشته‌ به‌ هیچ‌ وجه‌ از ولایت‌ فقیه‌ به‌ مفهوم‌ حکومت‌داری‌ و زمامداری‌ جامعه‌ سخنی‌ نگفته‌اند.


  ادامه مطلب ...

خدایا! با این شرایط چرا غیبت؟!


آخرالزمان

گاهی اوقات برای همگان ما این سوال پیش آمده است که با این اوضاع نابسامان و حیران انسان ها چرا خداوند راضی به غیبت حضرت ولی‌عصر هستند و چرا مقدمات ظهور آن حضرت را مهیا نمی کنند.

و بعضی مواقع پیش می آید که انسان از این وضعیت خسته و غمگین می شود و احساس می کند تا حضور جسمانی حضرت درک نشود نمی توان در مشکلات به ایشان مراجعه کرد. با هم خواننده این چند سطر باشیم شاید این احساس و فکر از ذهنمان پاک شود و طور دیگری به این قضیه نگاه کنیم.


  ادامه مطلب ...

درخشش سهیل یمانى در کهکشان راه شیعى


اویس قرنی


جبرئیل نغمه وحى را در گوش حبیب خدا زمزمه مى کند و خورشید هدایت طالع مى شود، پیامبر رحمت صلى الله علیه و آله به دستور حضرت حق، بال تواضع را براى مۆمنان مى گستراند و با نداى حق، اهل حق را نوازش مى دهد. گوشهاى مشتاقان تیز مى شود و دلهایشان از عشق لبریز
.
این ندا مرزهاى زمان و مکان را در هم مى نوردد و در جاى جاى گیتى مى درخشد. پرتوى از خورشید، یمن و اهل آن را نور و گرما مى بخشد. در این سرزمین جوانى زندگى مى کند به نام «اویس قرنى».
  ادامه مطلب ...

عملی که در قیامت شگفت زده مان می کند!


تلاوت

انتظارات قرآن از ما عبارتند از:

قرائت قرآن

خداوند در قرآن می فرماید:«هر اندازه که برای شما آسان است،به قرائت قرآن بپردازید.» (سوره المزّمل،آیه 20)

پس وظیفە هر مسلمان است که قرآن را با طهارت، مستمر و با اخلاص بخواند و از همه مهمتر با عشق بخواند،عشق به خالق هستی و عشق به وجودی که احد،صمد و لایزال است.امام باقر(علیه السلام) درباره قرائت قرآن فرموده است:«در شبانه روز حداقل پنج آیه از قرآن را بخوانیم.»


ادامه مطلب ...

اگر در زندگی قانع نیستی، بخوان !


طمع

اگر نفست و روح و روانت را با «قناعت» آشنا کردی، نه تنها زندگی دیگر برایت سخت و طاقت‌فرسا نیست، که لذت‌بخش هم هست.

قناعت؛ یعنی انسان به آنچه خداوند از رزق و روزی و امکانات زندگی برایش تعیین کرده است، قانع و راضی باشد، آرزوهای طولانی و بلندپروازی، حرص‌ورزی و طمع به مال دیگران نداشته باشد و در امور زندگی میانه رو باشد.

امام علی (علیه السلام) نیز فرموده: «شکرگزارترین مردم نسبت به نعمت‌ها، قانع‌ترین آنهاست و ناسپاس‌ترین آنان در برابر نعمت‌ها، حریص‌ترین آنها».


  ادامه مطلب ...

دوست‌های اینترنتی همسرم ...



شبکه اجتماعی

چه بخواهیم و چه نخواهیم این روزها موج فیس بوک و شبکه های اجتماعی جمعیت قابل توجهی را همراه خود کرده است، حتی برای عده ای از نان شب هم واجب تر شده طوری که این سایت های اینترنتی قسمت جدایی ناپذیر زندگی شان شده است.


امروزه جوانان بسیاری هستند که با داشتن نقش همسری در یک خانواده، باز هم معتاد به شبکه های اجتماعی هستند و به همین دلیل گاهی غافل از نقش های مهم خود در خانه می شوند!

 زن و شوهری از مهمترین نقش ها و می توان گفت از ابدی ترین نقش هایی است که انسان ها در زندگی می پذیرند و باید در قبال آن به تعهدات و اصول و خواسته های یکدیگر احترام بگذارند.

 


  ادامه مطلب ...

چگونه می‌توان به نماز بیشتر علاقمند شد؟

 

نماز

ترغیب و تشویق دیگران به خواندن نماز علاوه بر اینکه نیاز به بررسی عوامل جلوگیری کننده دارد ، نیازمند توجه به عوامل روان شناسانه مثل تشویق و تحسین نمازگزار یا کودک در سن بلوغ فکری و دینی نیز هست.  

 

اینکه به او بفهمانیم در برابر کار بی منت او برای پروردگار هم خدایش و هم والدین و مربیانش خوشحال و خشنود هستند و برای اینگونه اعمال او هم حسنات الهی و هم تشویقات مادی صورت می گیرد.

  ادامه مطلب ...

زشت و زیبا در مراسم خواستگاری......

 
خواستگاری

1- پس از اینکه با خانواده عروس قرار گذاشتید که چه روز و ساعتی برای خواستگاری می‌روید باید مقدمات خواستگاری رفتن را فراهم کنید. اولین اقدام این است که مشخص کنید چه کسانی باید همراه داماد به مراسم خواستگاری بروند.  

پدر، مادر، خواهر یا برادر بزرگ‌تر در صورتی که داماد پدر نداشته باشد، دایی یا عمو و اگر پسر مادر نداشته باشد، خواهر بزرگ‌تر، عمه و خاله یا مادربزرگ. معمولا حضور یکی از بزرگان فامیل در این مراسم کافی است و ضرورت ندارد که لشکری برای خواستگاری راه بیندازید. 

 

 

ادامه مطلب ...

هزار و یک دلیل برای آنکه ازدواج کنیم.

قدیمی‌ها می‌گفتند آدم‌های متاهل نسبت به مجردها هم سالم‌تر هستند و هم بیشتر عمر می‌کنند، حالا هم تحقیقات نشان داده که احتمالا این باور قدیمی درست است و در مورد اکثریت آدم‌ها صدق می‌کند. 
 
 آخرین مطالعات انجام شده نشان داده که سن اولین حمله قلبی در مردان مجرد پایین‌تر از مردان متاهل است و سن متوسط فوت بر اثر سکته قلبی و مغزی مردان و زنان متاهل بالاتر از سن متوسط زنان و مردان مجردی است که به علت این سکته‌ها فوت می‌کنند. اما چرا؟ یعنی واقعا ازدواج فیزیولوژی خاصی را در بدن فعال می‌کند که طول عمر را اضافه می‌کند؟
ادامه مطلب ...

شبهه : حضرت عیسی چگونه بدون پدر متولد شد؟!


حضرت عیسی

در متن سۆال قید شده که اگر دلیل قرآنی مبنی بر بدون پدر متولد شدن حضرت عیسی علیه‌السلام، آیه ذیل می‌باشد، ممکن است منظور از «آدم» در این آیه، هر آدمی باشد:

«إِنَّ مَثَلَ عِیسَى عِندَ اللّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثِمَّ قَالَ لَهُ کُن فَیَکُونُ» (آل‌عمران، 59)


ترجمه: در واقع مثل عیسى نزد خدا همچون مثل [خلقت] آدم است [که] او را از خاک آفرید سپس بدو گفت باش، پس وجود یافت.



   ادامه مطلب ...

برادران شیطان چه کسانی هستند؟



اسراف

برادران شیطان که همان اسراف کارانند، با آگاهی و از روی عمد به اسراف می‌پردازند و با شیطان همراه اند.

کسی که در بیت المال، عمر، هزینه زندگی با آگاهی و علم اسراف می کند، از پرتو معارف دینی به دور است و نمی تواند به صراط مستقیم که رهروانش در پناه لطف الهی هستند، هدایت شود.

قرآن می فرماید: (اسراء، 26- 27) «و حق نزدیکان را بپرداز و (همچنین) مستمند و وامانده در راه را، و هرگز اسراف و تبذیر مکن؛ چرا که تبذیرکنندگان برادران شیاطینند، و شیطان کفران (نعمت های) پروردگارش کرد.


ادامه مطلب ...

شرکت بانوان در زنجیرزنی آقایان جایز است؟


عزاداری
سوال: عزاداری، زنجیرزنی و ... خواهران به ویژه قشر جوان با پوشش کامل در بین صفوف برادران چه حکمی دارد؟

    آیة الله بهجت(ره):

     عزاداری مستحب است با شرایط و اختلاط زن و مرد جایز نیست.    

    

   ادامه مطلب ...

پوشیدن لباس مشکی در محرم


مشکی
سوال: پوشیدن لباس سیاه در سوگ ائمه هدی- علیهم السلام- خصوصاً در محرّم چگونه است؟

                 آیة الله بهجت(ره):   مانعی ندارد بلکه راجع است.        


ادامه مطلب ...