امام علی علیه السلام فرمود: چه بسا آن کس که اهل اندرز و خیرخواهی نیست، اندرز دهد [و خیرخواهی کند] و آن کس که درخواست نصیحت از او شده است، خیانت ورزد.»
نقطه مقابل حسد، «نصح» و خیرخواهی است، به این معنی که نه تنها انسان خواهان زوال نعمت از دیگران نباشد بلکه طالب بقای نعمت و افزون شدن آن برای همه نیکان و پاکان گردد، یا به تعبیری دیگر آنچه از خیر و خوبی و سعادت معنوی و مادی برای خویش می خواهد برای دیگران نیز بطلبد و این یکی از فضایل معروف است که در آیات قرآن و روایات اسلامی به آن اشاره شده است.
آیا می پندارید که به بهشت
خواهید رفت؟ آیا هنوز سرگذشت کسانی را که پیش از شما بوده اند نشنیده اید؟
به ایشان سختی و رنج رسید و متزلزل شدند تا آنجا که پیامبر و مۆمنانی که با
او بودند، گفتند: پس یاری خدا کی خواهد رسید؟ بدان که یاری خدا نزدیک است.
ادامه مطلب ...
گاه
سکوت در جایى که باید سخن گفت و افشاگرى کرد، مصداق کتمان حق مىشود، و
این در موردى است که مردم نیاز شدیدى به درک واقعیتى دارند و دانشمندان
آگاه مىتوانند با بیان حقیقت این نیاز مبرم را برطرف سازند.
إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَیِّناتِ وَ الْهُدى مِنْ بَعْدِ ما بَیَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِی الْکِتابِ أُولئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ یَلْعَنُهُمُ اللاَّعِنُونَ (بقره ـ 159)
کسانى که آنچه را از دلائل روشن و اسباب هدایت را نازل کردهایم، با آنکه براى مردم در کتاب بیان ساختهایم، کتمان مىکنند، خداوند آنها را لعنت مىکند و همه لعنت کنندگان نیز آنان را لعن مىنمایند.
یکی از موضوعاتی که جای پرداختن به آن در ادبیات داستانی امروز خالی است شخصیتپردازی زنان در داستان ایرانی است. چهره و شخصیت زن ایرانی به کدام یک از این زوایای شخصیتی تعلق دارد: یک شهروند مستقل، یک همسر وفادار، یک مادر، آموزگار یا جستوجوگری که در پی کشف جهانهایی دیگر برای خود است؟
شخصیت زن ایرانی از چهرههایی متنوع و متفاوت با همتای خود در ادبیات جهان برخوردار است. شخصیتهای تبلور یافته در مقام زن ایرانی را میتوان در نمادهایی از چهره مادر، همسر و تربیتکننده نسل مشاهده کرد.
ادامه مطلب ...