قرآن مبین
قرآن مبین

قرآن مبین

راهکارهای امام علی(علیه‌السلام) در مقابله با افسرگی

جلب رضایت الهی که این امر در سایه رضایت خداوند، آرامش روانی برای فرد فراهم می آورد.


افسردگی

استناداتی از نهج البلاغه پیرامون مقابله با افسرگی به فرازهایی از نهج البلاغه

با توجه به عاطفی بودن زنان و نقش آنان در ایجاد هر چه بیشتر ارتباط با اطرافیان بویژه اعضای خانواده، قطع یا کمرنگ شدن این ارتباط سبب افسردگی و آسیب روانی در زنان می شود.

همه ما می دانیم که زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی می شوند و نیز می دانیم که دین مبین اسلام برای پیشگیری از افسردگی راهکارهای ارزشمندی ارایه کرده است که عبارت است از یاد خدا و متصل شدن به دریای رحمت الهی.

ادامه مطلب ...

صفات بندگان خوب خدا

امام(علیه السلام) در آغاز خطبه(87)،صفات اولیاء اللّه و پرهیزگاران و سالکان الى اللّه را به عالى ترین وجهى توصیف کرده است می فرماید : «اى بندگان خدا! محبوب ترین بندگان نزد خداوند کسى است که او را (در راه پیروزى بر هوس هاى سرکش) نفسش یارى کرده است» .


نفس

«عِبَادَ اللهِ! إِنَّ مِنْ أَحَبِّ عِبَادِاللهِ إِلَیْهِ عَبْداً أَعَانَهُ اللهُ عَلَى نَفْسِهِ، فَاسْتَشْعَرَ الْحُزْنَ، وَ تَجَلْبَبَ الْخَوْفَ فَزَهَرَ مِصْبَاحُ الْهُدَى فِی قَلْبِهِ...»

امام(علیه السلام) در آغاز خطبه(87)،صفات اولیاء اللّه و پرهیزگاران و سالکان الى اللّه را به عالى ترین وجهى توصیف کرده است نخست، روى سخن را به همه رهروان این راه کرده، مى فرماید: «اى بندگان خدا! محبوب ترین بندگان نزد خداوند کسى است که او را (در راه پیروزى بر هوس هاى سرکش) نفسش یارى کرده است»این جمله اشاره به این نکته دارد که پیمودن این راه - جز به یارى خدا- براى هیچ کس ممکن نیست چرا که خطرات و پرتگاهها، آنقدر زیاد است که آدمى با نیروى محدود خویش، نمى تواند از این راه به سلامت بگذرد سپس امام(علیه السلام) به بیان نتیجه این اعانت الهى پرداخته، مى افزاید: «آن کس، حزن و اندوه را شعار (لباس زیرین) و ترس از خدا را جلباب (لباس رویین) خود قرار داده است».

ادامه مطلب ...

چرا قرآن زن را کشت زار می‌خواند؟

تفاوت اصل آفرینش مفاهیم نو از قرآن کریم با بدعت قرائت‌های نوین از قرآن چیست؟ و جایگاه قاعده محکم و متشابه در این مقوله چیست؟

استاد منصوری لاریجانی:

قرآن کریم هر لحظه منظری نو و جلوه‌ای نوین در چشم انداز عاشقانش قرار می‌دهد. اصلاً قرآن سخن انسان‌ها نیست که محصور زمان و مکان شود، بلکه کلام خداست و یکی از نشانه‌های اعجاز قرآن تازگی و طراوت همیشگی آن است، نه تنها تازه و با طراوت است بلکه همواره لطایف و مفاهیم نو به بشر عرضه می‌کند. فلذا انسان با هر تحلیل عقلانی به قرآن بپردازد با دریایی از مفاهیم و معانی عمیق مواجه می‌شود.

مولای متقیان حضرت علی علیه السلام در نهج‌البلاغه درباره عظمت اعجاز قرآن می‌فرماید: «ظاهرُهُ أنیق و باطنه عمیق». انیق یعنی ظاهر الفاظ و کلمات و نوع چینش آن‌ها در آیات بسیار زیبا و اعجاب آور است به طوری که از اهل فن و ادیب مۆدب دل می‌برد و در عین حال، باطن او عمیق است. یعنی قرآن دو بطون و لایه لایه است. انسان هر لایه و طبقه‌ای از معانی را طی می‌کند مجدداً با طبقه‌ای دیگر مواجه می‌شود

منصوری لاریجانی

ادامه مطلب ...

بررسی تأثیرات گناه با توجه به نامگذاری های قرآن

بررسی تأثیرات گناه با توجه به نامگذاری های قرآن


قرآن کریم نام های مختلفی برای گناه بیان فرموده است که خود این نامگذاری ها، می تواند از جنبه های متعددی مورد توجه قرار بگیرد، یکی از آنها جنبه ای است که با توجه به آن جنبه، نام خاصی بر گناه گذاشته شده است مثلا از آن جهت که گناه دنباله و عقاب دارد که دامنگیر فرد گناه کار میشود، به آن ذنب گفته شده است.


گناه

یکی دیگر از جنبه هایی که می شود در این نوع نامگذاری ها مورد دقت قرار داد، رابطه ی این جنبه از اسم مخصوص، برای گناه در قرآن کریم، با فرد گناهکار است، که این گناه به عنوان یک ناهنجاری، تاثیراتی در دنیای درون و پیرامون فرد می گذارد، که در سه تقسیم بندی می توان دسته بندی کرد و در سه ارتباط فرد خطاکار بررسی اش کرد:

ادامه مطلب ...

چرا قرآن زن را کشتزار می‌خواند؟

چرا قرآن زن را کشتزار می‌خواند؟

زن در مفاهیم بدیع قرآنی؛ گفتگو با دکتر منصوری لاریجانی و برداشتی از تفسیر راهنما

پیام رسا و جان پرور مقام عظمای ولایت به کنگره عظیم حج در سال گذشته طنین خوش آهنگ و دلنوازی بود که «مسکّن الفۆاد» همه مۆمنین دردآشنا گردید. تأکید ایشان بر «ضرورت ابتکار جهت آفرینش مفاهیم نو در منبع لایزال قرآن مجید» ما را بر آن داشت که به جست و جو و غواصی در دریای معارف کلام وحی بپردازیم و از آن رو که رسالتمان ارتقای کیفی مباحث مرتبط با زنان است، اختصاصاً به این موضوع پرداختیم. و در این جهت از برخی اشارات متعدد تفسیر راهنمای آیت اللّه هاشمی رفسنجانی (1) و همچنین محضر استاد گران‌مایه جناب آقای دکتر منصوری لاریجانی بهره جستیم. حاصل خوشه چینی مان از خرمن جاوید قرآن ارزانی قرآن باوران و قرآن یاوران باد.

ادامه مطلب ...

دلیل تفاوت طبقات بهشت و جهنم در چیست؟

به خاطر این ظرفیت‏ها است که بهشت، هشت قسمت است و از آن طرف هم به خاطر ظرفیت‏ها است که جهنم هفت قسمت است. این‏طور نیست که عذاب جهنم براى همه یکسان باشد.


بهشت

وَ مِنْ دُونِهِما جَنَّتان(رحمن آیه 62) و جز آن دو بهشت دو بهشت دیگر هست .

در حدیثى از پیغمبر گرامى اسلام صلی الله علیه وآله مى‏ خوانیم که در تفسیر این آیه فرمود:

جنتان من فضة، آنیتهما و ما فیهما، جنتان من ذهب آنیتهما و ما فیهما:

"دو بهشت که بناى آنها و هر چه در آنها است از نقره است، و دو بهشت است که بناى آنها و هر چه در آنها است از طلا است" (تعبیر به طلا و نقره ممکن است اشاره به تفاوت ارزش مواهب آنها باشد.)

ادامه مطلب ...

نشانه‌های تسلط شیطان بر انسان را بشناسیم!

شیطان در هر بنده ای از بندگان خدا، به دنبال سهم و نصیبی برای خویش است. تمایلات و آرزوهای پوچ و بیجا، نشانه تسلط بر شیطان بر انسان است.


گناه -شیطان

امام علی(علیه السلام) در خطبه هفتم نهج البلاغه مریدان شیطان را مذمت مى کند و می فرماید: شیطان را ملاک و پشتوانه زندگى خود گرفتند، او هم از آنان به عنوان دام استفاده کرد، در درونشان لانه کرد و در دامنشان پرورش یافت، چشمشان در دیدن چشم شیطان و زبانشان در گفتن زبان شیطان شد، بر مرکب لغزش ها سوارشان کرد و امور فاسد را در دیدگانشان جلوه داد، کارشان کار کسى است که شیطان او را شریک سلطنت خود قرار داده، و با زبان او به یاوه سرایى برخاسته است.

ادامه مطلب ...

تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان

تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان


افراد روزه‌دار باید در ماه مبارک رمضان، برخی نکات مهم تغذیه‌ای را هم در نظر بگیرند تا علاوه بر اجر روزه‌داری، سلامتی جسم و جان خود را نیز تضمین کنند.


تغذیه در ماه رمضان

توصیه‌های سحری

1- وعده سحری، معادل ناهاری است که در روزهای عادی می‌خوردید؛ یعنی انواع غذاهای برنجی را می‌توانید در این وعده بگنجانید.

2- می‌توانید 10 تا 12 قاشق غذاخوری برنج پخته (البته کمی چرب شده با روغن زیتون یا روغن کانولا) را همراه انواع خورش‌های سنتی در این وعده میل کنید.

3- خوردن سالاد در این وعده، بخشی از آب مورد نیاز بدنتان را تأمین خواهد کرد و البته بهتر است که چاشنی آن، آب‌لیموی تازه یا سرکه بالزامیک و روغن زیتون باشد.

4- اگر جزو آن‌هایی هستید که در این وعده اشتهای کمی دارند، بهتر است حجم مختصری از غذاهای پُرکالری و البته مغذی را برای این وعده انتخاب کنید؛ مانند حلیمی که با کمی کره و دارچین طعم دار شده است.

ادامه مطلب ...

دعا که می کنی یعنی پذیرفته شده ای

دعا که می کنی یعنی پذیرفته شده ای

دعا

نفس دعا کردن و خواستن و تضرع و خضوع در برابر خدا یعنی این که حرف ما شنیده شده و ما در کمند لطف مدام و نفس رحمانی و لاینقطع خداوند افتاده ایم.

کاش این حقیقت روشن در جامعه و فرهنگ عمومی میان جوانان و تحصیلکردگان ما رواج و بسط و عینیت می یافت که نفس دعا کردن و خواستن و تضرع و خضوع در برابر خدا یعنی این که حرف ما شنیده شده و ما در کمند لطف مدام و نفس رحمانی و لاینقطع خداوند افتاده ایم.

                                    " رشته ای بر گردنم افکنده دوست / می برد آن جا که خاطرخواه اوست"

او بهتر از هر کسی می داند ما را با خود به کجا می برد. اما اگر ما همچنان بعد از دعاها و یارب یارب هایمان احساس می کنیم اعتنایی به حال ما صورت نگرفته به خاطر این است که افق دیدمان محدود است و هر اندازه هم که هشیار باشیم همه اجزا و عناصر مصالح زندگی مان را نمی بینیم.

ادامه مطلب ...

چگونه آماده ورود به ماه مبارک رمضان شویم؟

چگونه آماده ورود به ماه مبارک رمضان شویم؟


زمان و مکان نقش بسزایی در عبادات دارند و همانگونه که برای ورود به اماکن خاص معنوی، نیاز به آداب خاصی است، مانند: آداب زیارت آقا علی بن موسی الرضا(علیه السلام) و یا آداب ورود به مسجدالحرام.

ورود به ایام خاص نیز آداب خاص خود را دارد، مانند: آداب ایام اعتکاف یا عید غدیر، در این میان، ماه مبارک رمضان، به خاطر برجستگی های این ماه، و اهمیت ویژه آن در زندگی و آخرت انسان، دانستن و رعایت آداب ورود به این ماه، به انسان کمک می کند که، نهایت استفاده را از این ماه پر برکت ببرد.

ادامه مطلب ...

گشایش روزی،طول عمر و موفقیت نتیجه خوش خلقی

گشایش روزی،طول عمر و موفقیت نتیجه خوش خلقی


حضرت على(علیه السلام) فرمود: «حُسن خلق و گشاده رویى رزق و روزى را برانسان فرو مى بارد و دوستان را به انسان مأنوس مى کند».


اخلاق

"دوست" داشتن یکى از نیازهاى طبیعى وجود بشر است، براساس همین واقعیّت قطعى، نیرویى پنهانى، انسان رابه علاقه و دلبستگى نسبت به دیگران وا مى دارد، با این تمایل که یک حس طبیعى است، نمى توان با آن مبارزه کرد و لذا باید این نیازمندى ارضا شود و هرکس با گروهى از همنوعان خود روابط دوستانه برقرار ساخته و از انس و الفت آنها استفاده کند.

دوستى، منبع آرامش و یکى از بهترین لذایذ روحى است که پس از تجلّى به مرور زمان قوت مى گیرد و تکامل مى پذیرد. در این دنیاى پهناور، چیزى گرانبهاتر از دوستى نمى توان یافت.

رنج بى دوستى و تنهایى یکى از دشوارترین مصایب است. اگر رشته مودّت، روان ما را به کسى پیوند ندهد و هیچ کس روح ما را در پناه خود نپذیرد، دستخوش اضطراب و آشفتگى مى شویم و دنیاى وجودمان پریشان و تاریک مى گردد. دانشمندى مى گوید:«راز سعادت در این است که روابط ما با دنیاى خارج دوستانه باشد نه خصمانه، کسى که قادر نیست افراد طبیعت را دوست خود بداند هرگز قادر نخواهد بود زندگى خالى از اضطرابى داشته باشد!».

ادامه مطلب ...