قرآن مبین
قرآن مبین

قرآن مبین

آسایش و امنیت در بهشت


قرآن کریم، سرنوشت و جایگاه مؤمنان و افرادی را که عمل صالح انجام داده‌اند «جنّات فردوس» معرفی می‌کند و درباره آنان می‌فرماید:

«خالدینَ فیها لایبغونَ عَنها حِوَلاً؛ آنان در بهشت جاویدان (و با آسایش و امنیت و خاطر آسوده هستند) و هرگز در پی جا و نقل مکان نخواهند بود»


بهشت

آسایش و امنیت، دو نعمت بسیار بزرگی هستند که همگان در زندگی به دنبال آن‌ها می‌باشند و برای دست یافتن به آن‌ها، تلاش فراوانی به کار می‌گیرند. این دو نعمت بزرگ خدادادی که تندرستی و سلامت را نیز در پی خواهد داشت. دارای ارزش فوق‌العاده زیادی است، لیکن متأسفانه تا انسان آن‌ها را در اختیار دارد، قدر نمی‌داند و آن گاه که از دست داد متوجّه ارزش آن‌ها می‌شود!

پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) فرموده است: «نِعمتانِ مَکفورَتان:الأمن و العافِیة» 1

دو نعمت، مورد غفلت و ناسپاسی و قدر ناشناسی قرار می‌گیرند: امنیت و آسایش و سلامت و تندرستی. حضرت صادق(علیه السلام) هم دو نعمت امنیت و آسایش و تن درستی و صحّت، یعنی سلامت روان و سلامت جسم را، بزرگ‌ترین و بلکه کامل‌ترین و نعمت‌های دنیایی دانسته است.2

راستی، چه چیزهایی این نعمت بزرگ را از انسان می‌گیرد؟ سستی در تحصیل علم و درس خواندن، فریب خوردن از سوی یک دوست ناباب، شکست در امتحان، فقر و تنگ دستی، مشکلات خانوادگی، ضعف ایمان، لغزش و فرو غلتیدن در وادی انحراف و گناه و …؟

.(سوره کهف، آیات 107 و 108) ادامه مطلب ...

آیات آرامش بخش قرآن


آرامش، اسم مصدر از آرمیدن است، و در برابر اضطراب و دلهره به کار می‌رود و به حالت و صفت روانی و قلبی خاص (آسودگی خاطر، ثبات و طمأنینه) گفته می‌شود.


استدلال ضمنی به آیات قرآن

آثار آرامش

1. ازدیاد ایمان

1. اعطای آرامش و اطمینان از سوی خدا به مؤمنان، زمینه فزونی ایمان آنان:

هو الذی أنزل السکینة فی قلوب المؤمنین لیزدادوا إیمنا مع إیمنهم...‌. فتح (48) 4

2. اقرار به توحید

2. اعتراف صریح اصحاب کهف به توحید ربوبی در برابر دقیانوس، به دنبال آرامش بخشیدن خدا به‌آنان:

و ربطنا علی قلوبهم إذ قاموا فقالوا ربّنا ربّ السموت و الأرض...‌. کهف (18) 4

 

3. حفظ اسرار

3. اعطای آرامش قلب به مادر موسی (علیه السلام) عامل حفظ اسرار ازسوی او:

و أصبح فؤاد أمّ موسی فرغا إن کادت لتبدی به لو لا أن ربطنا علی قلب‌ها...‌. قصص (28)10

 

ادامه مطلب ...

روز عرفه

روز عرفه

تا بال به بال عشق بستی*تا هست جهان همیشه هستی

 

روز عرفه، روز شناخت است. عرفه روزی است که خدای سبحان بندگان خود را به عبادت و اطاعت خویش فرا می خواند و خوان کرم و احسان و لطف خود را برای آنان می گسترد و درهای مغفرت و بخشش و رحمتش را بر روی آنان می گشاید.
 

ادامه مطلب ...