قرآن مبین
قرآن مبین

قرآن مبین

نتایج شوم فقر بر جامعه !

یکی از اهداف حضرت علی(علیه السلام) در حکومتش،ساختن جامعه ای با اقتصادی سالم،درآمدی بالا وآباد بود. 

امام علی(علیه السلام) نمی پذیرد که از نظر آماری درآمد سرانه کشور بالا باشد ولی گروهی از مردم در فقر زندگی کنند. 

حال می خواهیم در این نوشتار به دیدگاه ونظرات امام علی(علیه السلام) در باب فقر بپردازیم. فقر

ادامه مطلب ...

کلیدهای طلایی در ازدواج موفق

کلیدهای طلایی در ازدواج موفق

«از نشانه های خداوند این است که از جنس خودتان ، برایتان همسرانی آفریده تا در کنار آنان آرامش یابید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد ، به تحقیق در این کار خداوند ، دلائل حکیمانه ایست برای اندیشمندان و متفکران » سوره مبارکه روم ،آیه 21

ادامه مطلب ...

چگونه به عیوب خود واقف شویم؟

نقطة‌ شروع‌ِ اصلاح‌، اصلاح‌ خویشتن‌ است‌. اصلاح‌ خود در فکر وعمل‌، اولین‌ وظیفة‌ مهم‌ هر کسی‌ است‌ که‌ باید بدان‌ بیاندیشد و بپردازد.  

از نظرحضرت‌ علی‌(علیه السلام)، ناتوان‌ترین‌ مردم‌، کسی‌ است‌ که‌ از اصلاح‌ خود ناتوان‌ و عاجز باشد. کسی‌ که‌ کاستی‌ها و عیوب‌ خود را می‌شناسد ولی‌ هیچ‌ همتی‌ برای‌رفع‌ آن‌ نمی‌کند، خیرخواه‌ خود نیست‌،  

بلکه‌ آن‌ کس‌ که‌ هنگام‌ آگاهی‌ از بدی‌هایش‌، به‌ سرعت‌ از آن‌ها روی‌ می‌گرداند و خود را اصلاح‌ می‌کند، می‌تواند به‌ نجات‌ خود و رسیدن‌ به‌ سعادت‌، امیدوار باشد.

ادامه مطلب ...

راه حلی مطمئن برای گرفتاری ها

از اموری که باعث تخفیف عذاب و بخشیدن گناه و افزایش نعمت می شود، اقرار به گناه در پیشگاه خدا است. که دلیل خضوع و ناچیز شمردن خود در برابر حق تعالی است، و اعتراف به نعمتهای او که موجب افزایش آن خواهندشد.


توجّه انسان به ذلّت خود و عظمت خداوند اقرار به گناه و اعتراف به نافرمانی حق‌تعالی، انسان را متوجّه ذلّت، زبونی و کوچکی خویش می‌کند و عظمت خدای بزرگ را به او یادآور می‌شود. 

اگر گناهکار از کردار خود پشیمان شود، در برابر نعمت‌های فروانی‌ که خداوند به وی ارزانی داشته است، از خود و خدای خود شرمسار می‌گردد.  

حتّی اگر گناه‌کار، جزو گرفتارترین‌ مردم باشد و از نعمت‌های‌ دنیوی بهرة کمی برده باشد، باز هم نمی‌تواند به معنای حقیقی، قدردان و شکرگزار همان نعمت‌هایی که در اختیار دارد، باشد و در همان حال پریشانی و درماندگی و با وجود همه گرفتاری‌ها، باز نمی‌تواند نعمت‌هایی که خداوند تعالی به او ارزانی داشته است را بشمارد:

ادامه مطلب ...

وظیفه مردم در مشکلات اقتصادی و اداری جامعه ؟

وظیفه مردم در مشکلات اقتصادی و اداری جامعه ؟



تورم

مشکلات اقتصادی که امروزه گریبان‌گیر جامعه و مردم شده است، تقصیر کیست؟ گرانی‌های کمر شکن که زندگی را برای مردم بسیار مشکل کرده است، تقصیر کیست؟ آیا همه مشکلات، ناشی از اقدامات خصمانه غربی‌ها است؟ آیا فقط دولت مقصّر است و تساهل و تسامح او کار را به اینجا رسانده؟ متأسّفانه باید اذعان کرد که این عوامل دست به دست هم داده و موجبات مشقّت و سختی توده مردم را فراهم کرده است، امّا آیا خود مردم در حقّ یکدیگر کوتاهی و ظلم نمی‌کنند؟

ادامه مطلب ...

حق امامی که انتظار ظهورش را داریم چیست؟

حق امامی که انتظار ظهورش را داریم چیست؟

امام زمان


ما همواره در انتظار منجی و مصلح بزرگ بشریت، حضرت اباصالح المهدی(عج) هستیم؛ چرا که انتظار داریم در دولت کریمه آن حضرت(عج) انسان ها و جامعه اخلاقی را در جهان تجربه کنیم و بهشت کوچک و سعادت دنیوی را به دست آوریم. در جهانی زندگی کنیم که بی عدالتی و بداخلاقی در آن نباشد و همه چیز بر پایه عدالت و اخلاق سامان یافته باشد.

اما پرسش این نوشتار این است که ما خود تا چه اندازه برای تحقق آنچه آرمان بزرگ و مقدس ماست، تلاش کرده و می کنیم و تا چه اندازه نسبت به دنیای اخلاقی امام زمان(عج) شناخت داریم؟ آیا تاکنون غیراز انتظار و آرزوی ظهور و تحقق دولت کریمه آن حضرت(عج) به آموزه هایی که ایشان بدان اعتقاد دارد و خواهان تحقق آن است، اندیشیده ایم و یا حتی خوانده ایم؟ چه رسد که بدان عمل کرده و مانند هر عاشق شیدایی خانه را برای یار آذین بسته باشیم؟

ادامه مطلب ...

ساده زیستی مسۆلان

علی(علیه السلام) همیشه می فرمود:ای اهل کوفه،اگر از نزد شما بیرون شدم وجز وسایل زندگی و بارکش و غلام خود چیزی با خود بردم به شماخیانت کرده ام .
امام علی

نگاه نهج البلاغه به موضوع رهبری بسیار دقیق و عالمانه است واز آنجایی که تمام موفقیت و سعادت یک امت بسته به نگاه و عمل رهبری است،نهج البلاغه نیز در صدد بیان وجه تمایز بین رهبر شایسته و لایق و رهبر نالایق است.بنابراین در این نوشتار سعی بر این است که به بررسی زندگی مادی رهبران از منظر علی(علیه السلام) بپردازیم.

ادامه مطلب ...

19موردی که لعن و نفرین جایز است!

لعن بر کافران : خداوند متعالى در قرآن کریم مى فرماید: «همانا کسانى که کافر شدند و با عقیده کفر مردند، خداوند و فرشتگان و مردم بر آن ها لعنت مى فرستند.


لعن
لعن و نفرین کلا امر پسندیده ای نیست مگر در موارد خاص

لعن در مواردى جائز دانسته شده است :

1 - لعن بر کافران : خداوند متعالى در قرآن کریم مى فرماید: «همانا کسانى که کافر شدند و با عقیده کفر مردند، خداوند و فرشتگان و مردم بر آن ها لعنت مى فرستند.» (1)

2 - لعن بر مشرکان : در قرآن کریم آمده است :

«و (خدا) مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرک را که به خدا گمان بد مى برند، کیفر مى دهد. حوادث سویى (که براى مۆمنان انتظار مى کشند) بر خودشان نازل شود و خداوند بر آن ها خشم گرفته و آنان را از رحمت خود دور ساخته و دوزخ را برایشان آماده کرده است ، و چه بدسرانجامى است.»  (2)

ادامه مطلب ...