قرآن مبین
قرآن مبین

قرآن مبین

بارزترین ویژگی قرآنی اصحاب امام حسین(علیه السلام)

کربلا

از روز عرفه و شهادت حضرت مسلم اکثر مردم جامعه خود را برای آمدن ماه محرم آماده می کنند و تکاپوی برپایی هیئات مذهبی، دسته ها، تکیه ها و ... برای عزای حسینی هستند. همه جا سیاه پوش می شود، در تمام نقاط شهرها و در تمام محله ها بنرها و پلاکاردهای بر پایی مراسم های عزاداری به چشم می خورد.

با شروع ماه محرم و از شب اول، تقریباً به مدت ده شب شرکت در مراسم های عزاداری جزء برنامه ضروری و لاینفک مردم می شود. شب ها صدای عزاداری و دسته های زنجیر زنی به گوش می رسد.



  ادامه مطلب ...

روحتان ناآرام است؟ خودتان درمان کنید!

زندگی ما از چهار گوشه مختلف تشکیل شده است: معنویت، روان، احساس و جسم.

آرامش

به گفته بزرگان، انسان از دو قسمت تشکیل شده است، روح و جسم، این که کدامیک مهمتر است و باید بیشتر روی سلامت آن تمرکز کنیم، پرواضح و مشخص است، چه بسیار انسان هایی که به دلیل سلامت روان و روح، با بیماری هایشان مثل سرطان و تومور و ام اس به راحتی زندگی می کنند و به گفته خودشان با آن دوست هستند و چه بسیار انسان هایی که جسم شان سالم است اما روح بیمارشان، آنها را مجبور به استفاده از قرص های آرام بخش و ... می کند و زندگی را به کام خود و اطرافیانشان تلخ تر از زهر می کند.




   ادامه مطلب ...

آخرین غزل مرتضی پاشایی



پاشایی

گزارش بیماری و مرگ هنرمند جوان به همراه مرور کارنامه او


سرطان به مرتضی پاشایی هم رحم نکردو پس از 11 ماه مبارزه سرسختانه سرانجام در بیمارستان بهمن درگذشت.دراین گزارش نگاهی داریم به زندگی این هنرمند جوان.


این جوان 30 ساله و محبوب، خیلی بیشتر از انتظارها دوام آورد و در حالی که پزشکان آبان سال گذشته پیش بینی کرده بودند تنها 3 ماه دوام خواهد آورد اما با روحیه مثال زدنی اش تا روز پنج شنبه جنگید.






  ادامه مطلب ...

تصاویری که ایرانی‌ها از کربلا دیدند

وقتی نقالان با آن صدای رسا و گرم‌شان و روایت مصائب کربلا و داستان‌های شاهنامه، مردم را از روی پرده‌های بزرگ نقاشی در قهوه‌خانه‌ها و گذرها مسحور می‌کردند،‌ جریانی در هنر ناب ایرانی شکل گرفت که امروز به بوته‌ی فراموشی سپرده می‌شود.


 
ادامه مطلب ...

مأمور به انجام وظیفه‏ ایم، نه ضامن نتیجه

تسلیم

اینکه مى‏گویند سخن کز دل برآید، لا جرم بر دل نشیند، قانون کلّى نیست. زیرا سخن پیامبر از دل بود، ولى بر دل کفّار نمى‏نشست. با آنکه حضرت از عمق دل مى‏فرمود: «أَسْلَمْتُ وَجْهِیَ» من با تمام وجود تسلیم خدا هستم، امّا گروهى اعراض مى‏کردند.


 (آل عمران ـ 20)

(از این رو) پس اگر با تو، به گفتگو و ستیز و محاجّه برخاستند، (با آنها مجادله مکن و) بگو: من و پیروانم روى به خدا تسلیم کرده‏ایم. و به اهل کتاب (یهود و نصارى) و امیّین (مشرکان بى‏سواد مکّه) بگو: آیا شما هم (در برابر خدا) تسلیم شده‏اید، پس اگر تسلیم شدند و اسلام آوردند همانا هدایت یافته‏اند، و اگر سرپیچى کردند (نگران مباش، زیرا) وظیفه‏ى تو فقط رساندن دعوت الهى است، (نه اجبار و اکراه) و خداوند به حال بندگان بیناست.

 

  ادامه مطلب ...

اشک مقدس عاشورایی، لبیک به "حسینِ" زمانه

 
اشک
یکی از روش های یاری حضرت امام عصر(عج) ,
اقامه عزای امام حسین(ع) و شهدای کربلا است. سوگواری برای مصیبت سالار شهیدان به این معناست که شیعیان در انتظار منتقم خون حسین(علیه السلام) هستند و از دیدگاه شیعه واقعه کربلا هنوز به تمامی سپری نشده است.

در این عصر صاحب این مصیبت عظیم کسی جز وجود مبارک حضرت صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیست و حضور در مجلس عزای ایشان و همراهی با او در گریه و حزن نوعی یاری نمودن ایشان است.




ادامه مطلب ...

اگر عباس علیه السلام امروز می بود , چه می کرد؟

 

اگر عباس علیه السلام به عنوان یک امام شناس بصیر در یک شبکه اجتماعی یا ماهواره ای ظاهر می گشت به دنبال وحدت دنیای اسلام و همدلی امت پیامبر صلی الله علیه و آله می بود یا دنبال اختلاف افکنی و توهین به مقدسات این و آن؟!!

در عزای سالار شهیدان زار زار می گریست یا این که به جای گریستن زنجیر تیغ دار بر پشت خود می کشید و از روی آتش و میخ و سیخ راه می رفت و به تعبیر برخی از مدعیان «عزاداری خون» به راه می انداخت؟!



ادامه مطلب ...

رابطه ی بین عزاداری ها و مانکن های خیابانی چه می تواند باشد؟


محرم، بدحجابی محرم

حتما نام علی گندابی را شنیده اید همینطور رسول ترک را؛  اسم هایی دیگر از چنین افرادی باید به گوشتان خورده باشد. قدیم ترها پر است از نام چنین افرادی که به نوعی لات زمان خود بودند افرادی که غالباً مرتکب لا ابالی گری و آزار رساندن به مردم می شدند به ویژه زمانی که شرب خمر می کردند اما این افراد تا دهه محرم می رسید به احترام حضرت ابا عبدالله و ایام سوگواری ایشان دور گناهان خود را خط می کشیدند. در واقع این ویژگی بسیاری از چنین تیپ شخصیت هایی در قدیم است. در این ایام آنها متفاوت از آنچه بودند ظاهر می شدند و این ویژگی و خصوصیت آزادگی آنها باعث رسیدن به درجات عالی و آینده ای طلایی برای آنها شده است.

  ادامه مطلب ...

عزاداری بدعت نیست!

عزاداری تیم امید و سید صالحی

در قرآن در مورد عزاداری و سوگواری داشتن برای مظلوم آیه داریم و باید بدانیم آن هایی که این اعمال عزاداری را بدعت می دانند در واقع سواد ندارند.


گرامیداشت یاد مظلوم در قرآن

خدا اول روضه خوان است. برای دخترهای مشرک روضه خوانده است. چون در زمان جاهلیت مشرکین دخترانشان را زنده به گور می‌کردند.

آیه با یک ریتم ویژه نازل شد: «إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَ‌تْ، وَإِذَا النُّجُومُ انکَدَرَ‌تْ، وَإِذَا الْجِبَالُ سُیِّرَ‌تْ، وَإِذَا الْعِشَارُ‌ عُطِّلَتْ» (تکویر/1-4)

خاصیتی که ریتم دارد ، این است که طرف خوب تشنه شود. مثل اینکه کسی وارد می‌شود بگویی: اگر فردا آمدم، اگر فردا چنین شد. اگر فردا... اگر فردا... می‌گویم: خوب بگو. باقی‌اش را بگو.

  ادامه مطلب ...