قرآن مبین
قرآن مبین

قرآن مبین

فنون اجابت هر چه سریعتر دعا

 هیچ دعایی خالی از نوعی اجابت نیست؛ زیرا دعا نوعی عبادت و پرستش است و در هر عبادتی که با قصد قربت انجام می‌شود، یعنی عبادت کننده تصمیم دارد به خدای خود نزدیک شود و به کمالات ذات اقدس اله راسته گردد، خالی از اثر قربی نیست.

دعا

 

بنابراین، همین که دعا و عبادت با خلوص نیت و شرایط لازم انجام می‌شود، در همان لحظه به اجابت می رسد و اثر معنوی خود را بر روح و جان انسان می گذارد و با استمرار این حالت است که دمی به تدریج مظهر نورانیت و اسماء و صفات کمالیه حق تعالی شده، به کمال و سعادت شایسته خود می‌رسد. امام صادق (علیه السلام) فرمود: «شما را به دعا سفارش مى‌کنم؛ زیرا با هیچ عمل دیگرى همچون دعا، به خدا نزدیک نمى‌شوید».

ادامه مطلب ...

راهکار دستیابی به عالی‌ترین مرتبه نماز

نماز

 

اهمیت به انجام واجبات و نیز کوشا بودن در ادای مستحبّات، که تقیّد به ظواهر شرع نام دارد، محتاج صبر است.  

مسلمان حقیقی باید راجع به واجبات و مستحبات، صبر و استقامت داشته باشد تا کم کم آن صبر، به او تقیّد دهد و به مرور، آن تقیّد، برای او ملکه شود.



ادامه مطلب ...

عوامل معنوی افزایش و کاهش روزی

گناهان اخلاقی و اقتصادی و اجتماعی، فاجعه‌های دردناک و هستی سوز جامعه بشری است که باعث خشم خداوند می‌شود . 


روزی

در دنیا همیشه بین مردم دارا و ندار شکافی عظیم بوده است در هر جامعه ای اعم از دینی و غیر دینی عده ای در ناز و نعمت هستند و عده ای هم در نقمت و رنج ، ما بر اساس بینش دینی مان فلسفه بسیاری از این بالا و پایین ها را می دانیم ، میدانیم که خیلی از داده ها و نداده های خدواند متعال به ما بر اساس مصلحت ماست،برخی دیگر امتحان هایی است برای آزمودن میزان بندگیمان ،و قسمتی دیگر کار انسان هاست که حق دیگران را گرفته و خود انبار می کنند .

ادامه مطلب ...

حدیثی از امام حسین

امام حسین سلام الله علیه

لا تَقولوا بِأَلسِنَتِکُم مایَنقُصُ عَن قَدرِکُم؛

چیزى بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد

جلاءالعیون: ج 2، ص 205


وصیت نامه کبوترها


وصیت نامه شهدا

وصیت نامه شهید محمود احمدی

دست ازاین ماه تابان [امام خمینی] برندارید که روزنه ی امید مستضعفان جهان و ایران است. پیرو خط امام که همان خط حزب الله است باشید.

رهبر فرزانه انقلاب، بارها در بیاناتشان به این نکته اشاره داشته اند که «وصیت نامه شهدا را بخوانید...» این توصیه در کلام گهربار حضرت امام خمینی(ره) نیز دیده می شود. در این مجال فرصتی دست داده تا با هم مروری داشته باشیم بر گزیده ای از صد وصیت نامه که در چند قسمت ارائه میگردد


ادامه مطلب ...

وصیت نامه ی یک شهید گمنام

وصیت نامه ی یک شهید گمنام

                          ای تابوت شهید، صد سینه سخن دارم از جنس بقیع

 

               برای پرستوهایی که باز هم غریبانه ماندن ما را تاب نیاوردند و سبکبار آمدند

شهید گمنام

 

 

 

برگِ از درخت پایین افتاده ماییم. ما را له می کنند رهگذران دنیای مدرن زیر پای تفرعن و چه لذتی می برند از صدای خش خش سینه جانباز شیمیایی

ادامه مطلب ...

نتایج نماز شب و سحرخیزی!

خدا را پرستش کن و چیزى را شریک او قرار نده نمازهاى واجب را انجام ده و زکات واجب (حق مستمندان) را اداء کن و ماه رمضان را روزه بگیر.


نماز

امام فرمود:  

روزه سپرى است در مقابل آتش و صدقه محو کننده گناه است، و برخاستن انسان در دل شب او را به یاد خدا مىاندازد، 

 سپس آیه تتجافى جنوبهم عن المضاجع را تلاوت فرمود.

ادامه مطلب ...

چشم و هم چشمی از نگاه قرآن

چشم و هم چشمی و چشم داشتن به داشته های دیگران یکی از خطراتی است که سعادت دنیوی و اخروی ما را به شدت تهدید  می کند،اگر کسی به این ورطه افتاد که  هر چه دیگران دارند بهترش را داشته باشد دست به اعمالی خواهد زد که  آخرت سوز و ویرانگر است.


چشم و هم چشمی-مجلل

در این حالت شخص می کوشد چیزهایی را تهیه و به نمایش گذارد که در چشم دیگری خوب و زیبا و شگفت انگیز باشد و برتری خود را از این طریق به رخ دیگری بکشد.

در این جا به برخی از انگیزه ها و عوامل دخیل در شکل گیری روحیه چشم و هم چشمی نقش دارد اشاره خواهیم کرد.

 

ادامه مطلب ...

بهترین رفتار با منکرین خدا چیست؟

با کفاری که اطرافمان هستند و اخیراً زیاد هم شده‌اند، چگونه رفتار کنیم؟ آیا قطع مراوده کنیم؟  

در ادامه سۆال آمده است که نمی شود با آنان از خدا و دین حرف زد، اصلاً از شنیدن اسم خدا یا اسلام بدشان می‌آید. مگر می شود در یک کشور کافر و مسلمان با هم زندگی کنند؟!

ادامه مطلب ...

نقشه راهی برای سیر در مسیر سعادت

صحیفه سجادیه و رساله حقوق و نیز روایتهای فراوانی که از آن حضرت به ما رسیده است گنجینه ای بی همتاست که هر گوهر از آن اگر به درستی شناخته شود می تواند سرمایه ای باشد برای یک زندگی دینی مطلوب.  امام سجاد

 در این نوشتار برآنیم تا توشه و نقشه راهی برای سیر در مسیر عبادت و بندگی خدا و همراهی با بندگان شایسته و برترش از کلام امام ساجدین و زینت عابدان برگیریم.

 

ادامه مطلب ...

سیمای همسرداری از نگاه قرآن کریم



به نام آنکه دل کاشانه  اوست                                                                                          
                                                                        چراغ هر کسی در خانه اوست

همسرداری

مودت و رحمت الهی بین زن و شوهر

و از نشانه های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در میانتان مودت و رحمت قرارداد؛ در این نشانه هایی است برای گروهی که تفکر می کنند. (سوره مبارکه روم، آیه 21)

ادامه مطلب ...

10عامل برای بهشتی شدن


برای آنان که تقوا پیشه کنند نزد خدا باغ های بهشتی است که زیر درختان آن نهرها جاری است و در آن جاوید همراه همسران پاکیزه و آراسته خواهند بود و از همه خوش تر خشنودی خداوند است که شامل حال آنان شده است و خداوند به حال بندگان بیناست...


بهشت

برای هر هدف و مقصودی در این دنیا مقدمات و پیش نیازهایی لازم است و وقتی کسی هدفش را میگذارد که به بهشت برود بایذ مقدماتی را رعایت کند که تعدای از آن ها را که در قرآن کریم آمده است برای شما عزیزان بر می شمریم :  

1- ایمان و عمل صالح:

«وَ بَشِّر الَّذِین امَنوا وعَمِلوا الصّالِحات أَنَّ لَهُم جَنات تَجری مِن تَحتِهَا الأَنهار» بقره/25

ادامه مطلب ...

راهکارهای قرآن برای کنترل میل جنسی

از نظر قرآن چگونه می‌توان غریزه جنسی را مهار کرد یا در حدّ اعتدال درآورد؟


نگاه

پاسخ :

خداوند متعال در قرآن کریم راه‌های متعددی را جهت کنترل و مهار غریزه جنسی معرفی نموده است؛ 

 که بعضی از مهمترین آن‌ها عبارتند از:  

«ازدواج»، «چشم پوشی»، «عفت ورزی» و «روزه‌داری»  

الف. ازدواج

قرآن کریم می‌فرماید: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِکَ لآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛[1

ادامه مطلب ...