قرآن مبین
قرآن مبین

قرآن مبین

سرگذشت ارواح در برزخ

نوشتار حاضر نوعی برداشت از تجسم و بازتاب اعمال آدمی در جهان آخرت است که با سرمایه‌گیری از آیات و روایات به تصویر ذهنی درآمده‌اند و امید آن است که منشأ تنبه و بیداری قرار گیرد. کتاب «سرگذشت ارواح در برزخ» نوشته «اصغر بهمنی» پس از مطالعه و تأیید توسط عالم گران‌قدر «آیت الله جعفر سبحانی» وارد بازار کتاب و مورد استقبال قرار گرفت.*


به سوی آتش                               

سرگذشت ارواح در برزخ

                               

 در حالیکه از شدت وحشت و اضطراب به خود می‌لرزیدم، پرسیدم به کجا؟ گناه به کوه سمت چپ    اشاره کرد و گفت: پشت این کوه وادی باصفایی است که دوست دارم تا قیامت در آنجا بمانی. (میزان الحکم/ ج5 ص85)

می‌دانستم لجاجت و طفره رفتن من بی فایده است پس به همان راهی که اشاره کرده بود قدم نهادم. گناه با عجله و شادی کنان جلو می‌رفت. هراز گاهی بر می‌گشت و مرا تشویق به ادامه راه می‌کرد.


  ادامه مطلب ...

تأثیر عمیق حقّ النّاس در عذاب برزخ و قیامت

حقّ النّاس شامل تمام حقوقی می‌شود که انسان‌ها بر یکدیگر دارند و به دو قسم مالی و آبرویی منقسم می‌شود. حقّ النّاس مالی به معنای از بین بردن اموال مردم، تصرّف عدوانی در اموال ایشان، غصب و امثال آن است. حقّ النّاس آبرویی نیز نظیر غیبت، تهمت، شایعه پراکنی و نقل قول بی‌اساس است که موجب آبروریزی دیگران می‌شود.

حق الناس
یادآوری مرگ و قیامت

از جمله عوامل کنترل کننده و مانع سقوط انسان، یاد مرگ و یاد معاد می‌باشد که طی چند جلسه گذشته، به اختصار پیرامون برخی از منازل آن سخن گفتیم. توجّه به حالت احتضار و یادآوری وقایع درون قبر و نیز عالم برزخ، می‌تواند مانعی برای سقوط انسان در درّه تباهی و غفلت باشد.

یادآوری مسأله مرگ در طول شبانه روز، به مرور می‌تواند انسان را بیدار کرده، او را از انحراف نجات دهد. علمای علم اخلاق تأکید فراوانی بر یاد مرگ داشته‌اند و این نوع تفکّر را برای نجات از غرق شدن در مادیّات و امور دنیوی، بسیار مهم و با ارزش می‌شمرند. 


  ادامه مطلب ...

حکایات جالب از شیطان و بزرگان


شیطان
زنجیرهای شیطان

خواب معروفی نقل می‌کنند که در زمان شیخ انصاری یک کسی خواب دید که شیطان در نقطه ‌ای (قضیه مربوط به نجف است) تعداد زیادی افسار همراه خودش دارد، ولی افسارها مختلف است، بعضی از افسارها خیلی شل است، طناب بسیار ضعیفی را به‌ صورت افسار درآورده است، یکی دیگر افسار چرمی، یکی دیگر زنجیری، زنجیرهای مختلف و بعضی از زنجیرها خیلی کلفت است.

در میان اینها یک افسار خیلی کلفت و زنجیرقوی بود که خیلی جالب بود.

از شیطان پرسید: اینها چیست؟

ـ اینها افسارهایی است که به کله بنی‌آدم می‌زنم و آنها را به طرف گناه می‌کشانم.

آن افسار خیلی کلفت نظر این شخص را جلب کرد، گفت: آن برای کیست؟

ـ این برای آدم خیلی گردن کلفتی است.

  ادامه مطلب ...

اوصاف پیامبر اعظم(ص) در شعر فارسی

در پهنه ادب فارسی کمتر شاعری را می توان سراغ گرفت که در شعر خویش ، پیامبر اکرم (ص) را نستوده باشد.بسیاری از شاعران فارسی گوی در منظومه های خویش معراج پیامبر اکرم (ص) را به صورت زیبایی توصیف کرده اند برخی از زیباترین اوصاف پیامبر مکرم اسلام (ص) را که برگرفته از آیات و روایات و وقایع تاریخی است ، بر می شماریم.

اوصاف پیامبر اعظم(ص) در شعر فارسی

پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد بن عبدالله (ص) در محیطی چشم به جهان گشودند که مهمترین رسانه در فرهنگ آن محیط ،شعر و شاعری بود. شعرو شاعری در محیط عربستان و در آن عصر یکی از مهمترین زمینه های تبلیغات بوده است .

آویختن معلقات سبع بر دیوارکعبه را همه شنیده اید و به اهمیت آن واقفید. لذا مردم جاهلی که گوششان با شعر عادت کرده بود سخنان وحی را شعر قلمداد می کردند و خداوند متعال در جواب آنها می فرمود «و ما علمناه الشعر و ما ینبغی له» یعنی ما او را شعر نیاموختیم و آن سزاوار او نیست .



  ادامه مطلب ...

تو طبیب همه‌ای از چه تو بیمار شدی


                   سروده‌ای از مقام معظم رهبری در پاسخ به غزلی از امام خمینی(ره)


مقام معظم رهبری در غزلی با مطلع «تو که خود خال لبی از چه گرفتار شدی/تو طبیب همه‌ای از چه تو بیمار شدی» به یکی از غزلیات حضرت امام(ره) پاسخ دادند.

تو طبیب همه‌ای از چه تو بیمار شدی

حضرت امام(ره) وجوه مختلف شخصیتی داشتند، گاه ایشان را در کسوت یک فقیه می‌بینیم، گاه در هیئت یک فیلسوف و بیشتر در قالب یک نظریه‌پرداز سیاسی که بر اساس مبانی اسلام حکومت دینی‌ای پایه‌گذاری کرد، اما در این میان وجه شاعری ایشان کم‌رنگ‌تر از دیگر ابعاد شخصیتشان است که شاید تحت تأثیر فعالیت‌های علمی و سیاسی ایشان قرار گرفته است. گذشته از این، امام(ره) هرگز به شعر از سر شاعری نگاه نکردند و اگر هم شعری سرودند، غلیانی بود که از وجود عارف‌منش ایشان برخاسته بود.


  ادامه مطلب ...

نظرسنجی نهایی یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری


 

قطار ایام به خرداد رسید؛ ماهی که آبستن حماسه‌ای سترگ است.

حماسه‌ای که تا ابد بر تارک بلند تاریخ این ملک، خواهد درخشید.تا تحقق کامل این حماسه، هنوز سه گام دیگر باقی است.

در اهمیت این انتخابات همین بس، که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، "انتخابات امسال به مساله‌ای بین‌المللی تبدیل شده


  ادامه مطلب ...

برنده‌ی بازی زندگی شوید .....

 

اغلب مردم فکر می کنند که زندگی میدان جنگ است ولی باور کنید که این طور نیست زندگی چیزی جز یک بازی ساده نیست البته باید قواعد بازی را بدانید تا بتوانید در این بازی برنده باشید.

برنده‌ی بازی زندگی شوید

اگر بسیاری از مردم زندگی شادی ندارد و در زندگی شادی واقعی را تجربه نمی کنند تنها از آنروست که نیاموخته اند چگونه می بایست به شادی برسند !

شاد زیستن نیاز به آموزش دارد و برخلاف بسیاری که معتقد شاد بودن پیچیده یا غیر ممکن است ، اتفاقاً شاد زیستن امری ست آسان و ممکن که تنها نیازمند خواستن است . اگر شادی به زندگی شما نمی آیند تنها از آن روست که واقعاً نخواسته اید خانواده و فضایی شاد داشته باشید . همانگونه که گفته شد باید بخواهید که شاد باشید و برای خواستن باید دلایل کافی داشته باشید . تا ندانید چرا ، هرگز به سراغ چگونه ها نمی روید اما اگر فقط یکبار از خود دلیل چیزی را بپرسید و از خود بپرسید چرا ، ناخودآگاه به دنبال چگونه و راه حل ها می گردید .برای شادی و شاد زیستن باید تلاش کنید و در این مقاله می آموزید که چگونه این کار را انجام دهید.

 




ادامه مطلب ...

پند ها ونصیحت ها

امام جواد ع :
المؤمن یحتاج الی توفیق من الله، و واعظ من نفسه، و قبول ممن ینصحه

مؤمن نیاز دارد به توفیقی از طرف خدا، و به پندگویی از طرف خودش، و به پذیرش از کسی که او را نصیحت کند.

تحف العقول، 457

دوستان عزیز!
شخص با ایمان برای موفقیت در امور مختلف زندگی نیازمند به امور عدیده ای است تا مجموع آن امور دست به دست هم داده و او را در مسیر رسیدن به هدف مورد نظر به پیش برد و به سر منزل مقصود نائل نماید . دراین حدیث شریف امام جواد ع اولین عامل را توفیق الهی ذکر می نمایند.

سرود شوریدگان

«نیایش‏» ، نیاز روح است و «دعا» ، غذای جان .



خدایا! اگر مرا به جرمم بگیری، دست ‏به دامان عفوت می‏زنم،

اگر مرا به گناهانم مؤاخذه کنی، تو را به بخشایشت‏ باز خواست می‏کنم.

مناجات شعبانیه


اگر در دوزخم افکنی، به دوزخیان اعلام خواهم کرد که دوستت دارم . . .


هر چند در کنار طاعتت، عملم کوچک است، اما امیدم بسی بزرگ است، پس چگونه می‏توانم از آستانت تهی‏دست و محروم برگردم؟ . .

ادامه مطلب ...

ارسال مقالات مهدویت از 27 کشور جهان به همایش دکترین مهدویت


 

بیش از 300 مقاله به زبان فارسی و 98 مقاله خارجی از 27 کشور جهان به دبیرخانه دکترین مهدویت ارسال شده است. 

 

به گزارش مرکز خبر حوزه،  دبیر پنجمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت در دومین نشست خبری این همایش در تهران اظهار داشت: یکی از ضرورت‌هایی که موجب برگزاری این گونه همایش های بین‌المللی می شود، این است که با توجه به منابع فوق‌العاده غنی، خلا علمی و پژوهشی در عرصه مهدویت مشهود می باشد و تلاش برای کاربردی کردن آن بسیار اندک بوده است.

ادامه مطلب ...

آشنایی با مراکز مهدویت


متمهدیان و مدعیان مهدویت

 

مقدمه

مسئله مهدویت و بررسی مبانی، ضرورت ها و مباحث دیگر آن، از مسائلی است که در عصر حاضر مورد توجه قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که مراکز بسیاری در قالب مؤسسه، پژوهشکده، سایت، وبلاگ و مانند آن به اطلاع رسانى، پژوهش، تبلیغ و مانند آن به فعالیت در این زمینه می‌پردازند و اقدامات شایان توجهی انجام داده‌اند و برخی از آنان شایسته تقدیر هستند.

یادآوری می‌کند که معرفی این مراکز و مؤسسات، به معنی تأیید آنها و یا صحت مطالب و برنامه‌های آنها نیست. هدف این نوشتار، نوعی اطلاع رسانی به علاقه مندان و پژوهشگران این عرصه است.

ادامه مطلب ...