قرآن مبین
قرآن مبین

قرآن مبین

مردان عقیم در قرآن

در قرآن اشاره‏اى به نمونه‏هاى عقیمى در مردان شده است که به اجمال به آنها اشاره ‏مى‏شود.

وَ یَجْعَلُ مَنْ یَشٰاءُ عَقِیماً إِنَّهُ عَلِیمٌ قَدِیرٌ.1

و هر که را بخواهد عقیم مى‏سازد.اوست داناى توانا.

فرقان

جالب است بدانید دو مردى که در زمره افراد عقیم در قرآن آمده‏اند،هیچ یک موحد نبوده‏اند.اولین آنها فرعون است که ادعاى خدایى داشت و فرزندان پسر بنى اسرائیل رامى‏کشت.هنگامى که موسى را با صندوقى از آب گرفتند،همسر فرعون(آسیه)سراسیمه به‏دفاع بر خواسته،گفت:

وَ قٰالَتِ اِمْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَیْنٍ لِی وَ لَکَ لاٰ تَقْتُلُوهُ عَسىٰ أَنْ یَنْفَعَنٰا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً.2

و همسر فرعون گفت:[این کودک‏]نور چشم من و تو خواهد بود.او را مکشید.شاید براى ما سودمند باشد یا او را به فرزندى بگیریم.

موسى-موشه-به زبان عبرى به معناى«از آب گرفته شده»است.

ادامه مطلب ...

نسخه کامل خداوند برای روح

می خواهیم نسخه ای  که خدای متعال برای افزایش ایمان برای بنده های خوبش فرستاده  رو باهم باز خوانی کنیم امیدوارم با عنایت و کمک خدا این نسخه ای که با تمام نسخه های دنیا فرق می کنه و متفاوت هست این روح ما که در سراشیبی و پستی بلند های دنیا مریض و زخم خورده شده رو شفا بده .


انس با قرآن

قرآن نسخه کلی :

وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقرآن ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُۆْمِنینَ وَ لا یزیدُ الظَّالِمینَ إِلاَّ خَساراً

و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است براى مۆمنان، نازل مى‏کنیم و ستمگران را جز خسران (و زیان) نمى‏افزاید.(سوره مبارکه الاسراء آیه 82)

قرآن مجید نسخه عالی و کامل و در بر دارنده دستورهای مهم و جامع الهی می باشد، نسخه ایی که مطابق با روح و فطرت انسانهاست، شاید این مطلب که می نویسم برای خیلی از کسانی که با این کتاب مقدس و عزیز و الهی ارتباط دارند چیز جدیدی نباشه، ولی اون چیزی که خیلی چشم ما را نوازش می دهد و نظر ما را به خودش جلب می کنه این مساله هست که قرآن مجید هم در آیات متفاوتی برروی این مساله((شِفاءٌ)) تکیه و تاکید می کند برای اینکه به این مساله واقف بشیم به چند آیه از کلام الله مجید اشاره می کنم.

ادامه مطلب ...

اسرار و برکات 50کلمات «آیة‌الکرسی»

«آیة‌الکرسی» دارای 50 کلمه است که در هر کلمه آن برکتی وجود دارد.


آیه الکرسی

ویژگی خاص «آیة‌الکرسی» مبنی بر «غرر الآیات» بودن

«غرر» جمع غرّه و به معنای درخشندگی و برجستگی است که معمولاً در لغت نیز به سفیدی موجود در پیشانی گاو و یا گوساله به دلیل دورنمای خاص آن، غره گفته می‌شود.

هر آیه‌ای از آیات قرآن، شأن و منزلت خاص خودش را دارد که با این شأن و جلالت از دیگر آیات ممتاز می‌شود اما برخی آیات، درخشش، برجستگی، نقش کلیدی و زیربنایی ویژه‌ای دارد از این رو به آیاتی که این درخشندگی و این برجستگی را دارد غرر آیات گفته می‌شود.

ادامه مطلب ...

چقدر با خدا رفیقی؟(محک سنجش)

آنچه می‌آید گزیده‌ایست برگرفته از کتاب"در سایه سار وحی".

"در سایه سار وحی"، در حقیقت، مجموعه‌ای برآمده و نگارش یافته از سلسله مباحث ارزشمند درس تفسیر اندیشمند فرزانه، استاد حائری شیرازی است که سالیانی چند پیش از انقلاب در حلقه جمعی اهل دل و دوستدار قرآن ایراد شده است. آن‌ها که از خُمِّ مصاحبت استاد بزرگوار جرعه‌ها نوشیده و  از لطف بیان، ملاحت طبع و جوشش ضمیر ایشان، نکته‌ها برگرفته‌اند بر این باورند که باریک بینی، نغز گویی، تمثیل سازی، استشهاد بجا به آیات، روایات و ابیات، چند شاخصه برجسته کلام استاد است که موجب شده تا حلوای سخن ایشان، کام دل‌های بسیاری را شکربار سازد.

ادامه مطلب ...

جایگاه حقوقی زن در نهج‌البلاغه


نهج البلاغه

دسته‌ای با تمسک به ظاهر کلام حضرت کمال پذیری زن و وجود ارزش‌های والای انسانی او را انکار کرده و آن را موجودی دون و بی پایه انگاشته‌اند و دسته دیگر با تأکید بر منزلت و مقام کرامت والای زن، کلام حضرت را منافی با منزلت و جایگاه حقیقی وی پنداشته‌اند.

اما یک بررسی اجمالی در سیره حضرت ثابت می‌کند که آن حضرت با اینکه سنت جاهلیت به شخصیت و مقام زن احترام بسیار می‌گذاشته است. او نه تنها در خانه شریک زندگی همسر خود بوده است، بلکه مردان را نیز به پاسداری از حرمت و حقوق زنان توصیه کرده و کوشش‌های ایشان را در اداره خانه و تربیت فرزندان ارج نهاده است. در بیان کرامت و منزلت زن، همین بس که او را مظهر جمال و عطوفت الهی معرفی نموده و می‌فرماید:

«اَلمِرأةُ ریحانةٌ و لیست بقهرمانَةٍ» 1

«زن گل خوشبوی زندگی است و نباید کارهای دشوار را بر او تحمیل کرد».

ادامه مطلب ...

در لیلة الرغاب چه بخواهیم؟

از پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده است که فرمودند: از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید. زیرا شبى است که فرشتگان آن را «لیلة الرغائب » مى‏نامند. این نامگذارى به این جهت است که هنگامى که یک سوم از شب گذشت هیچ فرشته‏اى در آسمان‏ها و زمین نمى‏ماند مگر این که در کعبه و اطراف آن جمع مى‏شوند. آنگاه خداوند بطور غیر منتظره‏اى بر آنان وارد شده و مى‏فرماید: اى فرشتگانم هر چه مى‏خواهید از من درخواست کنید.

فرشتگان عرض مى‏کنند: حاجت ما این است که از روزه‏داران رجب درگذرى. خداوند مى‏فرماید: این کار را انجام دادم.


لیله الرغائب

اولین شب جمعه ماه رجب را لیله الرغائب می نامند.

برخی از مکانها چون بیت المقدس و مکه جایگاه  معنوی خاصی دارند و اعمال در آن مکان ها از پاداش و ارزش ویژه ای برخوردار می باشد. برخی از زمان ها نیز چون سحرگاهان، فجر، شب جمعه، لیلة القدر و ... از چنین ویژگی های خاص بهره مند هستند و خداوند در آیات و ائمه علیهم السلام در روایات، به ارزش و جایگاه ویژه آنها اشاره کرده اند.

ادامه مطلب ...

عواملی برای برآورده شدن حوائج

در این جمله کوتاه، «رب هب لی من الصالحین»، حضرت ابراهیم علیه السلام چند جهت را مد نظر داده است:

یکی این که از خداوند فرزند طلب کرده است.

دیگر این که از شر اولاد ناخلف به پروردگار خود اعتصام جسته است.

سوم این که دعای خود را از وجهه یک درخواست دنیایی، به یک چهره معنوی مبدل کرده و در نتیجه، دعایی خداپسندانه مطرح کرده است.


حضرت ابراهیم

ادب حضرت ابراهیم علیه السلام

اولین ثنا از حضرت ابراهیم علیه السلام

از جمله آدابی که حضرت ابراهیم علیه‌السلام در برابر خداوند متعال رعایت کرده است، ادبی است که قرآن مجید آن را چنین بیان فرموده است: «فانهم عدو لی الا رب العالمین» من همه معبودها جز پروردگار عالمیان را دشمن خود می‌دانم.(شعرا : 79 - 75)

آن گاه حضرت در مقام توصیف رب‌العالمین می‌فرماید: «پروردگاری که مرا آفرید، هم او هدایتم خواهد کرد. پروردگاری که مرا غذا و آب می‌خوراند ... و وقتی بیمار شوم، بهبودیم می‌بخشد. پروردگاری که مرا می‌راند، سپس زنده‌ام می‌کند. پروردگاری که امیدوارم خطاهای مرا در روز جزا بیامرزد.»

در این کلام، حضرت ابتدا پروردگار خود را به ثنای جمیل حمد می‌کند، آن گونه که ادب عبودیت اقتضا می‌کند. این ثنا، اولین ثنای مفصلی است که خداوند از آن حضرت حکایت کرده است. در این ثنا، حضرت که عنایت پروردگار خود را از ابتدای خلقتش تا زمان بازگشت به سوی او مورد توجه قرار داده، و خود را در برابر او فقیر و محتاج محض دانسته به گونه ای که قادر بر هیچ کار نیست.

 

ادامه مطلب ...

کار خیر را کوچک نشمارید

«و اقیموا الصّلاة و آتوا الزکاة و ما تقدّموا لأنفسکم من خیر تجدوه عند اللّه انّ اللّه به ما تعملون بصیر». (سوره بقره - آیه 110)

نماز را بر پا دارید و زکات بدهید و بدانید که هرچه از کار خیر برای خود پیش می‌فرستید، آن را نزد خدا خواهید یافت و به تحقیق خداوند به همه کارهای شما آگاه است.


کمک

همچنانکه نباید انسان گناهان را هرچند کوچک و محقّرند، کوچک بشمارد و نادیده بگیرد زیرا ممکن است غضب و سخط الهی در همان گناه کوچکی باشد که از نظر انسان کوچک است ولی از نظر خداوند بزرگ، گو اینکه اگر انسان گناهان را کوچک شمرد، به تدریج قلبش پر از گناه می‌شود و دیگر مجال هدایت و اصلاح برای او نمی‌ماند.

ادامه مطلب ...