قرآن مبین
قرآن مبین

قرآن مبین

4عمل طلایی برای ماه شعبان

شعبان

از میان ماه های قمری؛ ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان جایگاهی ویژه دارند. احادیث در باب اهمیت این سه ماه بسیار است و سخن ها دربارۀ آن ها بسیار. ماه رجب به پایان خود رسیده و ما شعبان آغاز شده است.  

بسیاری از ما شاید نتوانسته ایم آن طور که باید از ماه رجب توشه برگیریم. پس چه خوب است قدر ماه شعبان را دانسته و پیش از ورود از اعمال و اذکار این ماه آگاهی کسب کنیم. باشد مقدمه ای گردد برای درک هر چه بهتر ماه مبارک رمضان. ان شاء الله

 1- تقرب جستن به پیامبر اکرم(ص)             ۲- روزه گرفتن 

 ۳- استغفار                                                         ۴-صدقه دادن 

  

ادامه مطلب ...

پیام شهیدان

(شبی در فکر و اندیشه بودم       به یاد دوستان جبهه بودم )


شهیدان

گذر کردم من از شهر و بیابان                 به دیدم خود به ناگه در بیابان


رسیدم بی‌درنگ در وادی بکر                 به لطف گفتن الله و چند ذکر


به دیدم چند شبه بنشسته آن دور         مرا خواندند باهم با دو صد شور 

 

  

 

 

ادامه مطلب ...

حکم رفتن به مهمانی در منزل خانواده شراب‌خوار

مهمانی

1. به لحاظ فقهی در دو صورت نباید در چنین مهمانی‌ها شرکت داشت و یا در صورت حضور، باید آنجا را ترک کرد: 


الف: اگر در این مهمانی‌ها علناً شراب سرو شود.
ب: اگر حضور شما در آنجا موجب تأیید یا تشویق فرد شرابخوار بر انجام عملش شود.
 

پس در غیر این صورت، رفتن به این مهمانی حرام نیست و خوردن غذاهایی که اطمینان به نجاست آن ندارید نیز مجاز است. 


 

ادامه مطلب ...

مسلمانی مان را به ارث برده ایم؟!

شناسنامه

گاهی احساس می کنم که عادت کرده ام مسلمان باشم، پیامبر و راهنما داشته باشم، دوستش داشته باشم، به زیارتش بروم یا آرزوی زیارت حرمش را در دل بپرورانم.

همیشه این گونه بوده ام و این چه خوب است و چه نعمت بزرگی است؛ اما بد نیست گاهی هم به دنبال چرایی ها بگردم؛ فایده اش این است که نگاهم عمیق تر می شود و قدر داشته هایم را بهتر می دانم.

لازمه ی چراها این نیست که همه ی آنچه را بوده ام و داشته ام، فراموش کنم و از نو بسازم. فقط باید چند سوال اساسی را از خود بپرسم و برای پاسخش قدری جستجو کنم.

مثلاً اینکه چرا باید مبعثی می بود که بشر پیامبری داشته باشد؟ در حقیقت چرا انسان ها نیاز داشتند که پیامبری از جانب خدای خالق برایشان مبعوث شود؟ اگر نبود، چه می شد؟ 

 

  ادامه مطلب ...

زیباترین مردان


بارها به این موضوع فکر کردم که زیبایی یک مرد در چیست؟ خوش هایمانیکلی، خوش قیافه بودن، خوش تیپ بودن، قد بلند، موهای پر، چشم ها و چهره جذاب؟ واقعاً زیبایی های مردانه فقط در ظاهرشان خلاصه می شود؟ یعنی اگر مردی این خصوصیت های جسمی را نداشته باشد دیگر جذاب نیست؟ دوست داشتنی نیست؟ دیگر نمی شود روی زیبایی اش حساب باز کرد؟ نمی شود به او امید بست؟ نمی شود در کنارش زندگی کرد؟ دیگر یک همسر ایده آل نمی شود؟ یک پدر دوست داشتنی نیست؟ و حتی دیگر یک برادر خوب نیست؟
بر فرض مثال اگر این خصوصیت ها را نداشت ولی پولدار باشد، شغل پردرآمدی داشته باشد یا معروف باشد و اسم و رسمی در کرده باشد، یا مقامی، موقعیتی برای خودش داشته باشد، باز کفایت می کند؟

ادامه مطلب ...

چگونه رزق خود را افزایش دهیم؟

روزی

خواست خداوند متعال "یرزق من یشأ" جزافی نیست‌; بلکه گشایش و تنگی روزی نیز، روی عللی است که خدا به بندگان دانا و به صلاح آنان آگاه‌تر است‌. به بعضی افراد به جهت برخی اعمالشان روزی فراوان و به بعضی به سبب عمل ‌هایشان (مانند تنبلی‌، قطع رحم و...) روزی کمتر می ‌دهد.


از آیات قرآن کریم استفاده می‌ شود که توسعه و تنگی روزی به دست خداست‌; چنان که می ‌فرماید: "إِنَّ رَبَّکَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاءُ وَیَقْدِرُ إِنَّهُ کَانَ بِعِبَادِهِ خَبِیرًا بَصِیرًا" (اسرأ،30)

بنابراین هر چند اراده و کوشش انسان در زیاد شدن رزق و روزی موثّر است‌;

" لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى" (نجم‌، 39) ولی اینها "جزء العلة‌" و یا از آن هم کمتر به حساب می ‌آیند; زیرا اراده و عمل انسان در به دست آمدن رزق و روزی یکی از صدها شرایط است که تمامی اسباب و شرایط به او منتهی می ‌شود، و اوست که بر اساس علم و حکمتش روزی را بین بندگان تقسیم می ‌کند.

 



ادامه مطلب ...

عشق تان را مومیایی کنید


عاشقانه

بی شک شیرین ساختن زندگی یک تدبیر موفق و نشاط بخش به بستر زندگی است که بر مبنای آن زندگی از محور یکنواختی و تکراری بودن خارج شده و پویا و دوست داشتنی خواهد شد.

هرچه تلاش برای شیرین سازی و عمیق نمودن عشق میان زن و شوهر بیشتر باشد لحظه های پر خاطره زندگی بیشتر و بیشتر خواهد شد و بر همین اساس زن و شوهر به جای آنکه وابسته همدیگر شوند عمیق تر دلبسته یکدیگر خواهند شد.

برای شیرین کردن روزهای زندگی و تحکیم عشق و علاقه پس از ازدواج کافی است تا به نکات ساده و راحتی دقت کنیم.


  ادامه مطلب ...

چه کسانی در قیامت بیشترین حسرت را می خورند؟


قیامت

حسرت هایی چون حسرت احترام و تکریم پدر و مادری که دیگری در میان ما نیستند و یا حسرت و اندوهی که بعد از یک امتحان سخت به سراغ ما می آید که چرا از قبل آمادگی های لازم را کسب نکردم و اکنون با شکستی بزرگ مواجه شدم. و یا حسرت بیداری در دل شب و راز و نیاز با خداوند که روزی به سراغ آدمی می آید چنانچه مولوی می گوید:

جمله شب می رسد از حق خطاب

خیز غنیمت شمر ای بی‌نوا

ور نه پس مرگ تو حسرت خوری

چونک شود جان تو از تن جدا


  ادامه مطلب ...