قرآن مبین
قرآن مبین

قرآن مبین

جهنمی‌ها چگونه شفاعت می‌شوند؟

آنچه می‌خوانید بخشی از بیانات  مفسر فرزانه‌ی قرآن، استاد آیت الله جوادی آملی است که در اثنای درس تفسیر در مسجد اعظم قم، پیرامون موضوع "شفاعت" در قرآن ایراد فرموده‌اند.

 

خداوند در آیه 48 سوره بقره فرمود: و اتّقوا یوماً لاتجزی نفس عن نفس شیئاً ولایقبل منها شفاعة و لا یۆخذ منها عدل ولا هم ینصرون» از روزی بپرهیزید که احدی در آن روز به داد شما نمی‌رسد. و از شما هیچ چیزی پذیرفته نمی‌شود. و هیچ جایی برای داد و ستد نیست...

ادامه مطلب ...

زندگی مورد پسند قرآن کریم

قرآن کریم، زندگی مۆمن را ساده و به دور از اسراف می‌داند: 

 «وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً» [فرقان / 67]


ایمان

مۆمن‌: بلندهمت‌ترین‌ در امور دنیا و آخرت‌           

وَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ / 201 : بقره

و برخی‌ از آنان‌ می‌گویند: پروردگارا، در این‌ دنیا به‌ ما نیکی‌ و درآخرت‌ ]نیز[ نیکی‌ عطا کن‌. و ما را از عذاب‌ آتش‌ [دور]نگه‌دار.

ارزش‌ هر انسانی‌ به‌ قدر همت‌ اوست‌: «قَدرُ الرَّجُل‌ِ عَلی‌' قَدرِ هِمَّتِه‌ِ.» ارزش‌ِ همت‌ هر کس‌هم‌ به‌ اندازة‌ ارزش‌ و اهمیت‌ هدفی‌ است‌ که‌ همتش‌ را برای‌ نیل‌ به‌ آن‌ صرف‌ می‌کند،یعنی‌ هر قدر که‌ همت‌ شریف‌ و عالی‌ باشد، نه‌ وضیع‌ و دون‌، قیمت‌ و بهای‌ انسان‌ بیشترمی‌شود: «مَن‌ شَرُفَت‌ هِمَّتُه‌ُ عَظُمَت‌ قیمَتُه‌ُ» و «مَن‌ دَنَت‌ هِمَّتُه‌ُ فَلا تَصحَبه‌ُ»، همت‌ رسانندة‌انسان‌ به‌ اهداف‌ بلند است‌، زیرا که‌:

همت‌ اگر سلسله‌جنبان‌ شود

  مور تواند که‌ سلیمان‌ شود

ادامه مطلب ...

چه موقع خدا قهرش می گیرد؟


یا رب نکند به زخمم آگاه کنی              

افتاده ام از پا نکند دستم را                  از دامن اهل بیت کوتاه کنی


قیامت

بر اساس فرمایش قرآن کریم خداوند صاحب فضل و رحمت است: رَبُّکُمْ ذُو رَحْمَةٍ واسِعَة «انعام 147» پروردگار شما صاحب رحمتى گسترده است‏. خداوند بندگان و مخلوقات خود را دوست دارد چنانچه یکی از اسمای الهی اسم شریف محب می باشد؛ چنین خدایی به هیچ عنوان برای بندگان خود قهر نمی کند مگر اینکه بنده خود این چنین بخواهد، خدواند سبحان مبرا از قهر و غضب است بلکه بالعکس رحمت واسعه خدای تبارک و تعالی تمامی موجودات را فرا گرفته، چنین موجودی که عین رحمت و رحمه للعالمین است به یقین قهر و غضب (به معنی مصطلح) در مورد ذات حضرت حق صدق نمی کند.

این گمشده را دوباره گمراه کنی ادامه مطلب ...

چرا قرآن خواندمان بی اثر است ؟!

چرا قرآن خواندمان بی اثر است ؟!

تلاوت


قرآن چیزی جز کتاب هدایت در زندگی نیست: "هدی للمتقین". قرآن کتابی است برای انتخاب بهترین زندگی که سعادت جاودانه در پرتو آن تحقق می‌یابد.


زندگی حقیقی و حیات طیبه در پرتو علم به دستورها و رهنمودهای قرآن شکل می‌گیرد: "ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اجابت کنید خدا و رسولش را هنگامی که شما را به چیزی می‌خواند که مایه حیات شما است"( انفال (8) آیه 24) نیز فرمود: "هر کس کار شایسته انجام دهد، مرد باشد یا زن، در حالی که مۆمن باشد، پس او را حیات و زندگی پاکیزه بخشیم".( نحل  آیه 97

ادامه مطلب ...