قرآن مبین
قرآن مبین

قرآن مبین

شکوه ها و گلایه های قرآن از ما !

یکی خواند مرا گنگ و غلط، با چهچه‌ای‌گویی که آهنگ غنا هستم! یکی بندد مرا بر بازویش، بی فهم و بی درک و تأمل، برای آنکه خیرالحافظین هستم! یکی بر گردنش، گوئی صلیبی از طلا هستم!


قرآن حکیم

«وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا »، پیامبر عرضه داشت: پروردگارا! این قوم من از قرآن دوری جستند.(سوره فرقان آیه 30 ) این آیه از گلایه پیامبر اسلام صل الله علیه و آله سخن می گوید و آن حضرت چون رحمة للعالمین است نفرین نمی کند.

امام رضا علیه السلام فرمود: دلیل آن که در نماز قرآن می خوانیم آن است که قرآن از مهجوریت خارج شود. در روایات آمده است هرروز پنجاه آیه از قرآن را بخوانید و هدفتان رسیدن به آخر سوره نباشد، آرام بخوانید و دل خود را با تلاوت قرآن تکان دهید و هرگاه فتنه ها همچون شب تار بر شما هجوم آوردند به قرآن پناه ببرید.

ادامه مطلب ...

رابطه شخصیت افراد با نحوه کار کردن

اخیراً توجه بسیار زیادی به تست های شخصیت و ارزیابی رفتاری مبذول شده است. بسیاری از کارها برای تعیین افراد برای مصاحبه، موفقیت در جابه جایی های پستی، پیشرفت و ارتقاء کارمندان موجود، ارزیابی و تقویت مهارت های شنوایی و ارتباطی و کنترل واکنش های احساسی و مربوط به وجدان کاری، از چنین ابزارهایی استفاده می شود.

 شخصیت خواستگار زیر ذره بین شما!

 

در این مقاله پنج الگوی شخصیتی را معرفی کرده و مباحثی را در مورد ارزیابی شخصیت یا تأثیر آن را بر موفقیت مطرح می‌کنیم.

پنج بعد شخصیتی

مهمترین ابعاد شخصیتی افراد در محل کار در این پنج مدل دیده می‌شود:

درون گرایی/ برون گرایی

سازگاری و دلپذیری

باز بودن و خلاقیت

واکنش‌های طبیعی

وجدان کاری

ادامه مطلب ...

درختی با میوهایی به شکل سر شیطان

قرآن در تبیین معارف و مقاصد خود از تمثیل و تشبیه، فراوان کمک گرفته است و مطالب عمیق تـوحـیـدی را در قـالـب مثال در خور فهم همگان قرار داده است مثال‌ها و تشبیه های قرآن به دو گونه عینی و فرضی می‌باشند:

الف: مثال‌ها و تشبیه‌های عینی مثال‌هایی است که تحقق خارجی دارند مانند: َرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیبَةً کَشَجَرَةٍ طَیبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ(إبراهیم/24) تُۆْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا(ابراهیم/65)، خدای سبحان مثال می‌زند که کلمه طیبه همانند درخت طیبه و پاکی است که ریشه‌های ثابت و استوار و شاخه‌های آن در آسـمان فراز کشیده است و همواره ثمرمی دهد در این گزیده، کلمه حق به درخت استوار تشبیه شده است که درخت این چنین در خارج تحقق دارد. مـقابل همین نکته مثال دیگر انتخاب می‌کند:

وَمَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ(ابراهیم/26)

ادامه مطلب ...