قرآن مبین
قرآن مبین

قرآن مبین

رابطه شخصیت افراد با نحوه کار کردن

اخیراً توجه بسیار زیادی به تست های شخصیت و ارزیابی رفتاری مبذول شده است. بسیاری از کارها برای تعیین افراد برای مصاحبه، موفقیت در جابه جایی های پستی، پیشرفت و ارتقاء کارمندان موجود، ارزیابی و تقویت مهارت های شنوایی و ارتباطی و کنترل واکنش های احساسی و مربوط به وجدان کاری، از چنین ابزارهایی استفاده می شود.

 شخصیت خواستگار زیر ذره بین شما!

 

در این مقاله پنج الگوی شخصیتی را معرفی کرده و مباحثی را در مورد ارزیابی شخصیت یا تأثیر آن را بر موفقیت مطرح می‌کنیم.

پنج بعد شخصیتی

مهمترین ابعاد شخصیتی افراد در محل کار در این پنج مدل دیده می‌شود:

درون گرایی/ برون گرایی

سازگاری و دلپذیری

باز بودن و خلاقیت

واکنش‌های طبیعی

وجدان کاری

شخصیت خواستگار زیر ذره بین شما!


اخیراً توجه بسیار زیادی به تست های شخصیت و ارزیابی رفتاری مبذول شده است. بسیاری از کارها برای تعیین افراد برای مصاحبه، موفقیت در جابه جایی های پستی، پیشرفت و ارتقاء کارمندان موجود، ارزیابی و تقویت مهارت های شنوایی و ارتباطی و کنترل واکنش های احساسی و مربوط به وجدان کاری، از چنین ابزارهایی استفاده می شود.

در این مقاله پنج الگوی شخصیتی را معرفی کرده و مباحثی را در مورد ارزیابی شخصیت یا تأثیر آن را بر موفقیت مطرح می‌کنیم.

پنج بعد شخصیتی

مهمترین ابعاد شخصیتی افراد در محل کار در این پنج مدل دیده می‌شود:

درون گرایی/ برون گرایی

سازگاری و دلپذیری

باز بودن و خلاقیت

واکنش‌های طبیعی

وجدان کاری

درون گرایی/ برون گرایی

بعضی از افراد پرحرف، معاشرتی، و از نظر اجتماعی دارای اعتماد به نفس هستند. آنها مردم را دوست دارند و اجتماع برایشان در مرکزیت قرار دارد. از بودن در تیم‌ها و گروه‌های مختلف احساس راحتی می‌کنند و از ارتباط وسیع و شدید با دیگران لذت می‌برند.

سایر افراد، آرام، ساکت، کناره گیر، و ظاهراً خجالتی هستند. آن‌ها ترجیح می‌دهند به تنهایی کار کنند و نیاز بسیار کمتری به ارتباط اجتماعی به هر شکل و نوع دارند. به این افراد درون گرا / برون گرا می‌گویند.

سوال مهمی که اینجا پیش می آید در مورد ارتباط اجتماعی در محل کار است. با همکاران و غریبه‌ها (که مشتریان و ارباب رجوع هستند) مردم می‌توانند در ارتباطات اجتماعی خود، پرانرژی، مشتاق و با روحیه و یا ترسیده و خسته باشند. راننده‌های کامیون که راه درازی را معمولاً طی می‌کنند، نویسنده ها و باغبانان معمولاً افرادی درون گرا هستند، در حالی که فروشنده‌ها، خدمه کشتی و هواپیما و مهمان پذیر هتل افرادی برون گرا هستند.

چگونه شخصیت جامعی داشته باشیم؟ 2

دلپذیر بودن و سازگاری

برخی افراد شاد، خوش رو، گرم و همدل هستند در حالی که سایرین سرسخت، بدخلق و ترشرو هستند.

این به سخت دل و نرم دل بودن و به حساسیت و علاقه به احساسات دیگران برمی‌گردد. این بـُعد سازگاری و دلپذیر بودن نام دارد. پرستاران، مددکاران اجتماعی و معلمان دوره ابتدایی معمولاً افرادی نرم دل و دلپذیر هستند.

اما سازگاری و دلپذیر بودن، وقتی یک مدیر دلپذیر بخواهد با کارمندان سرکش خود برخورد کند، یک اشکال و نقص محسوب می‌شود. گرمی و مهربانی طبیعی آنها باعث می‌شود نتوانند به خوبی با این کارمندان برخورد کنند.

باز و خلاق بودن

برخی افراد کنجکاو، تخیلی و هنری هستند درحالیکه سایرین متمرکز و عمل گرا هستند. این بعد، باز بودن در مقابل تجربه نامیده می‌شود. هر چه افراد بازتر باشند، بیشتر در معرض خستگی و ملالت قرار می‌گیرند. مطمئناً هیچکس یک خلبان خلاق که کارش ایجاب می‌کند ساعت‌ها در یک اتاق کوچک و تاریک بنشیند و به کامپیوترها زل بزند را دوست ندارد.

واکنش‌های طبیعی

بعضی افراد آرام، قانع و متین هستند. این افراد از نظر احساسی بسیار قوی هستند و تحت مشکلات و گرفتاری‌ها، ثابت و استوارند. سایرین خیلی سریع ناراحت شده و عصبی و مضطرب هستند. واکنش‌های طبیعی به توانایی افراد برای کنار آمدن با فشارهای روحی و روانی اطلاق می‌شود.

آخر از همه وجدان کاری است، اخلاقیات، پشتکار، و ملاحظات کاری است. برخی افراد سخت کوش، خویشتندار و منظم هستند. سایرین نامنظم هستند، خیلی راحت حواس شان از کارشان پرت شده و غیرقابل اعتماد می‌باشند.

افرادی که وجدان کاری دارند، خویشتندار هستند و در کارشان هدف و جهت دارند و در مواقع لزوم همیشه برای کار کردن در دسترس هستند.

شخصیت شناسی با سوالات ویژه

توصیه‌ها:

یک تحلیل و آنالیز کاری انجام دهید: ببینید چه کارهایی برای چگونه افرادی مناسب است و بعد به دنبال کسانی باشید که به بهترین صورت با این کار جور باشند.

یک مطالعه ارزیابی ترتیب دهید: گروهی از کارمندان تان را تست کنید تا آنرا بعنوان محک و مبنایی برای استخدام کارمندان جدید قرار دهید.

همه شغل‌ها به نحوی با استرس و فشار روبه رو هستند. ضرب‌العجل‌های کاری، ارباب رجوع‌های عصبانی، درخواست‌های بالا، کارمندان تنبل، استانداردهای سخت کاری و ... از این استرس‌ها هستند.

درحد نهایی، افرادی که نمی توانند با این استرس‌ها و فشارهای کاری کنار بیایند، دچار بیماری‌های روان تنی، افسردگی و رفتارهای غیرمعقول و دمدمی مزاجانه می‌شوند. آن‌ها به تهدیدی برای خود، همکاران و کارشان تبدیل می‌شوند.

وجدان کاری

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد