قرآن مبین
قرآن مبین

قرآن مبین

11 حق برای زنان در قرآن !

حضرت فاطمه

آیا زن الگوی مردها است یا الگوی زن‌ ها؟ قرآن کریم می ‌فرماید: الگوی هر دو .  و یک مثل و نمونه بیان می کند «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ» (تحریم 11) خدا برای تمام زنان و مردان تاریخ نمونه بیان کرده است. این نمونه «زن فرعون» است .


قرآن زن را همان گونه می‌ بیند که در طبیعت هست. از این رو هماهنگی کامل میان فرمان های قرآن و فرمان های طبیعت برقرار است. در واقع زن و مرد دو ستاره‌ اند در دو مدار مختلف و هر کدام باید در مدار خود و فلک خود حرکت نمایند " نه خورشید را سزد که به ماه برسد و نه شب بر روز پیشی جوید و هر کدام در سپهری شناورند" (سوره یس آیه 40)

 


ادامه مطلب ...

چرا برکت از زندگی ها رفته؟!

فقر با نگاهی به تاریخ دوران جاهلیت در می یابیم که بازارهای مهمی در آن دوران وجود داشت که معروف ترین آنها بازار عکاظ، مَجَنّه، ذوالمجاز و حباشه نام داشتند. این بازارها در صدر اسلام نیز پابرجا بودند. بازار عکاظ اولین بازاری است که در سال 129 هجری قمری به جهت غارتی که در آن بازار صورت پذیرفت رها شد و آخرین بازار نیز بازار حباشه است که در سال 197 هجری قمری رها شد. برخی از این بازارها نظیر بازار عکاظ فقط محلی برای خرید و فروش کالا نبود. بلکه مکانی برای تجمع قبایل نیز محسوب می شد که در آن اخبار و اطلاعات رد و بدل می شد. شعراء اشعار و غزلهای خود را می خوانند. و شاید بتوان گفت آنچه در یک روزنامه امروزی وجود دارد، به نحوی در بازار عکاظ نیز وجود داشت.

  ادامه مطلب ...

تست سنجش برای مومن بودن!

آزمون


الگوپذیری و انتخاب الگوی مناسب از جمله راه هایی است که می تواند انسان را در مسیر کمال و سعادت قرار دهد. الگو در زندگی آن چنان ضروری و دارای اهمیت است که دین به عنوان راهکاری مطمئن در مسیر کمال، الگوپذیری را توصیه می نماید: ولکم فی رسول الله اسوة حسنة.

مومن واقعی و الگوپذیری!

همانطور که گفتیم از جمله خصلت ها و ویژگی های مومن الگوپذیری اوست که بتواند با الگوگیری مناسب مسیر حیات را طی کند و در مراحل مختلف نصب العینی داشته باشد. در همین راستا الگوهای مناسب همان هایی هستند که دین به انسان معرفی می کند. زیرا دین برای سعادت بشر فرستاده شده است. بنابراین طی این مسیر را نیز با کمک الگوها بهتر می تواند نشان دهد.

  

ادامه مطلب ...

سه "گناهی" که کیفر آن ها به قیامت نمی ماند

پیامبر گرامی اسلام (صلی الله و علیه وآله) فرمود:

کیفر سه گناه به قیامت نمی ماند و در همین دنیا مجازات می شود:

۱ - عاق پدر و مادر

۲- ظلم و تجاوز به مردم

۳ - ناسپاسی در مقابل احسان و نیکی.

در ادامه به بررسی هر یک از این گناهان از نگاه قرآن می پردازیم تا انشالله با شناخت و دوری کردن از آنها، سعادت دنیا و آخرت را نصیب خود کنیم.


ادامه مطلب ...

فرمول زندگی زوج های خوشبخت

هنگامی که به زوجهای خوشبخت نگاه می کنیم، فکر می کنیم، آنان یا همسر دلخواه خود را یافته اند، یا انتخاب شان درست بوده، یا این شانس را داشته اند که مشکلات جدی و حادی برایشان پیش نیامده و...


زمان عشق ، با هم بودن

زن از شوهر گله مند است که خریدهای خانه را فراموش می کند، فراموش می کند که لباسها را از خشکشویی بگیرد، بچه ها را از کلاس نقاشی بیاورد و ... . اگر زن کارهای شوهررا به او گوشزد نکند، او همه کارها را فراموش می کند. اما زن گاهی اوقات احساس می کند بچه دیگری به نام  او دارد. وقتی او کاری را فراموش می کند، زن را سرزنش می کند که چرا به او یادآوری نکرده است. زن واقعاً خسته شده است. او نه سال است با شوهرش چنین مشکلی دارد!
هدف انها چیست؟ آنها چطور می توانند هدف مثبتی را جایگزین این هدف کنند؟ زن کدام عمل اصلاحی را می تواند انجام بدهد؟

  ادامه مطلب ...