قرآن مبین
قرآن مبین

قرآن مبین

از مهدویت و آخر الزمان چه می دانید؟


آخرالزمان

رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: «زمانی بر امت من می آید که در آن زمان درون های مردم پلید می شود ولی ظاهرشان به طمع مال و دنیا آراسته می گردد؛

به آنچه در پیشگاه خداوند است دل نمی بندند، کارشان ریا و تظاهر است؛


خوف از خدا به دلشان راه نیاید و خداوند آن ها را به عذابی فراگیرد دچار سازد. آن ها چون غریق خداوند را می خوانند ولی خداوند دعایشان را مستجاب نمی کند.»

(کافی، ج8، ص 306)


  ادامه مطلب ...

پاسخ به چهار پرسش مهم در باب مهدویت


امام زمان

در این مطلب به چهار پرسش پیرامون بحث مهدویت به صورت اجمالی پاسخ داده شده است. موضوع پرسش ها عبارتند از:


1- پیشرفت صنعت و تکنولوژى در پرتو دولت مهدوى، 


2- سن حضرت در زمان ظهور، 


3- مکان دقیق ظهور و نحوه پیوستن اصحاب حضرت مهدی (عج) به ایشان، 


4- قرقسیا و رابطه‌ی آن با ظهور.



  ادامه مطلب ...

نشانه های انسان عاقل!

عقل


بی گمان، در آموزه های وحیانی اسلام و قرآن، عقل از جایگاه بلند و بنیادی برخوردار است، به گونه ای که همه چیز انسان مرتبط به آن است.

در روایات نیز بر این نکته تاکید شده که عقل، هر جایی حضور یابد، دین و حیا در آن جا همراه اویند. این بدان معناست که انسانیت انسان را تنها باید در عقل او جست و هر کسی از عقل بی بهره ماند، از همه چیز بازمانده است.


عقل همانند هر قوه ای در مسیر کمال، مراتبی را می گذراند. همان طور که ایمان مراتبی دارد، عقل و خردورزی نیز مراتبی دارد.


ادامه مطلب ...

انسان متوکل محبوب خدا می شود...

یکی از سبب های مهم معنوی برای رسیدن به اهداف در جهان مادی توکل بر خداوند است، که اگر این روحیه و خصلت یعنی توکل در دل انسان جا باز کند اراده انسان آهنین و قوی خواهد شد، به نحوی که هیچ گونه سستی و نومیدی به او دست نمی دهد، زیرا خودش را به قدرتی ما فوق همه قدرت ها وصل نموده است.


توکل

معنای لفظی توکل که از ماده "وکالت"گرفته شده همان وکیل گرفتن و کار را بر عهده کسی گذاشتن است .

معنای اصطلاحی آن این است که انسان در همه کارها خداوند را سبب ساز اصلی بداند و اینکه هیچ امری بدون اذن او واقع نمی شود .

خلاصه اینکه مصلحت خود را به حضرت حق واگذار و تفویض نماید ولی در تطبیق معنای توکل بر مصادیق آن افراط و تفریطهای زیادی صورت گرفته است.

گاهی بعضی از افراد سستی، سهل انگاری و عدم جهد و تلاش را به حساب توکل کردن به خدا می گذارند، در حالی که چنانکه گفته شد نظام عالم نظام سبب و مسببی است و خداوند برای رسیدن به هر هدفی راهی مشخص کرده سعی و تلاش او را ستوده است.

 
ادامه مطلب ...

اینها ملاک‌ های برتری دختران است ؟!

ب


حجاب

دختر نمونه و نخبه کیست؟ آیا داشتن شغل و یا مدرک دانشگاهی از ملاک‌های برتری دختران است؟ آیا داشتن حجاب و پوشش از معیارهای انتخاب دختر نمونه است؟

آیا قهرمانی در رشته‌های ورزشی می‌تواند ملاک صحیحی برای انتخاب دختر نمونه باشد؟


بر حسب آنچه از هدایت‌های قرآنی، روایات شریفه، احادیث متواتره و سیره مسلمین استفاده می‌شود، دختر نمونه دختری است که به صفات ده‌گانه ارزشی اسلامی که در سوره احزاب آیه 35 بیان شده آراسته، و حجاب و پوشش کامل اسلامی داشته باشد، و در برنامه‌ها و مسابقاتی که معرض نظر نامحرمان و بداندیشان قرار می‌گیرد شرکت ننماید و عفّت، کرامت و مقام و منزلت بالایی را که اسلام برای بانوان شناخته است، حفظ نماید.

 


ادامه مطلب ...

کاسب ها از این 5 کار حذر کنند!


کاسب

یکی از مسائل و گرفتاری‌های ما به ویژه در معاملات و کسب‌هایمان این است که سعی می‌کنیم برای رسیدن به هدفمان از خدا و پیغمبر و دین مایه بگذرایم اما باز فراموش می‌کنیم که بزرگان دینی ما درمذمت این کار چه گفته‌اند.


پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) در خصوص این که در کسب و تجارت از چه کارهایی باید پرهیز کرد، فرمودند: "کسی که خرید و فروش می‏‌کند باید از پنج کار دوری ورزد وگرنه نباید خرید و فروش کند: ربا، سوگند، پوشاندن عیب کالا، تعریف و تبلیغ در موقع فروش و بدگویی از کالا در موقع خرید آن.

  ادامه مطلب ...

راز خوشبختی زوج 60 ساله!

راز خوشبختی   زوج 60 ساله!

زن و شوهری 60 سال با یکدیگر زندگی مشترک داشتند و بدون هیچ مشکلی همه چیز را به طور مساوی بین خود تقسیم کرده بودند. در مورد همه چیز با هم صحبت می کردند و هیچ چیز را از یکدیگر پنهان نمی کردند مگر یک چیز .


 یک جعبه کفش در بالای کمد پیرزن بود که از شوهرش خواسته بود هرگز آن را باز نکند و در مورد آن هم چیزی نپرسد. در همه این سال ها پیرمرد آن جعبه را نادیده گرفته بود؛ اما بالاخره یک روز پیرزن به بستر بیماری افتاد و پزشکان از وی قطع امید کردند. درحالی که با یکدیگر امور باقی را رفع و رجوع می کردند پیرمرد جعبه کفش را آورد و نزد همسرش برد. 


ادامه مطلب ...

آیا ذکری از سرزمین‌های اشغالی در قرآن آمده است؟!



فلسطین

 کشور اسرائیل سابقه تاریخی چندانی ندارد و در دهه‌های اخیر با غصب سرزمین فلسطین، تأسیس شده است. این منطقه به نام فلسطین و شامات از گذشته شناخته شده بود.

اما راجع به منطقه فلسطین برخی مفسران گفته‌اند: مقصود از سرزمین مقدس در آیه شریفه «یا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتی‏ کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى‏ أَدْبارِکُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرینَ»؛ فلسطین است.

فلسطین سرزمین خجسته و با برکت و مقدّسی است که سرشار از نعمت‌های خداوند متعال می‌باشد و مسجدالاقصی که در این سرزمین واقع شده است قبله اول مسلمانان و دارای فضیلت فراوانی می‌باشد، زیرا «بیت‌المقدس» محل عبادت بسیاری از پیامبران الهی و حضرت مریم و نقطه شروع معراج پیامبر اسلام (ص)  به آسمان‌ها بوده و کوه طور آن، محل مناجات و نزول وحی بر حضرت موسی و سایر پیامبران بوده است.

  ادامه مطلب ...

بازتاب گسترده سخنرانی روحانی در سازمان ملل

همان گونه که مطبوعات و رسانه های بین المللی از چند روز پیش همه تمرکز خود را بر حضور روحانی در سازمان ملل معطوف کرده بودند، توجه ویژه ای را نیز به سخنرانی رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی از خود نشان داده اند.

محور این توجه نیز به طور خاص بر سخنان روحانی درباره موضوع هسته ای و رابطه با آمریکا متمرکز است.

  ادامه مطلب ...

مدعیان دروغین مهدویت در تاریخ

مهدویت


سابقه ی مهدویّت در اسلام به عصر نبوّت برمی گردد.

از همان عصر نبوّت به دنبال روایات متواتر نبوی درباره ی مهدی امّت، وعدة ظهور ـ پس از غیبت ـ نجات بخشی و عدل گستری جهانی او و اینکه از نسل پیامبر(ص) و هم نام و هم کنیة او خواهد بود، مسلمانان با مسئلة مهدویّت آشنا بودند و این، یک باور عمومی بود و نوعی انتظار برای تحقّق این پیش گویی نبوی در جامعه وجود داشت.


ادامه مطلب ...

حمایت‌های عاشقانه از همسر


حمایت از همسر

از زمانی که لباس سفید عروس یا کت و شلوار اتوکشیده دامادی را ‌پوشیدید، فقط یک چیز در ذهن داشتید. یک زندگی آرام و خوب با همسری که در رویاهای خود هزاران بار تصویرش را کشیده بودید. ‌می‌خواستید در دوران میان‌سالی و پیری هم‌زبان و مونسی داشته باشید.

فردی را می‌خواستید تا در لحظه‌های تلخ و شیرین زندگی همچون کوهی پشت شما باشد. پس درست از لحظه‌‌ی تصمیم‌گیری برای گفتن بله، دل‌تان می‌خواست همسرتان از شما حمایت و پشتیبانی کند. خطاهای شما را ببخشد و در پیچ و خم زندگی مشترک دست‌تان را بگیرد و نگذارد که زمین بخورید.


ادامه مطلب ...

برخورد حذفی با مراسم عاشورا !

چرا باید بر اتفاقی که 1400 سال قبل انجام شده گریه کرد؟ آیا مراسم اندوهناک هویت شاد ایران قبل از اسلام را از بین برده؟
عاشورا-محرم

مناسک مذهبی و مراسم آیینی در تمام جهان میان تمام پیروان مذاهب رواج دارد. در واقع برگزاری مناسک مذهبی یکی از جلوه های حضور و بروز ایمان و عقیده پیروان ادیان و مداهب به باورهای خود است.

مسلمانها ، مسیحیان، بودایی ها، هندو ها، یهودی ها ، زردشتی ها و حتی یاورمندان به آیین های قبایلی هر کدام دارای مناسک و مراسم آیینی هستند که کارکرد معنوی و اجتماعی توامان دارند.

  ادامه مطلب ...

روایت محمدهاشمی از مذاکره امام (ره) با آمریکا


محمدهاشمی

محمد هاشمی در این خاطره که سایت انتخاب آن را منتشر کرده است، می‌نویسد: «در روزهای آخر توقف حضرت امام (ره) در پاریس در سال 1357 که من در پاریس در خدمت امام بودم، آقای جیمی کارتر رئیس‌جمهور وقت آمریکا نماینده‌ای را به پاریس اعزام کرد و نماینده آقای کارتر به همراه نماینده ژیسکاردستن رئیس‌جمهور وقت فرانسه از حضرت امام (ره) درخواست ملاقات کردند و حضرت امام (ره) نیز اجازه دادند که نماینده رئیس‌جمهور آمریکا و رئیس‌جمهور فرانسه برای ملاقات و گفت‌وگو به حضور ایشان برسند.


  ادامه مطلب ...