قرآن مبین
قرآن مبین

قرآن مبین

آیا ذکری از سرزمین‌های اشغالی در قرآن آمده است؟!



فلسطین

 کشور اسرائیل سابقه تاریخی چندانی ندارد و در دهه‌های اخیر با غصب سرزمین فلسطین، تأسیس شده است. این منطقه به نام فلسطین و شامات از گذشته شناخته شده بود.

اما راجع به منطقه فلسطین برخی مفسران گفته‌اند: مقصود از سرزمین مقدس در آیه شریفه «یا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتی‏ کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى‏ أَدْبارِکُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرینَ»؛ فلسطین است.

فلسطین سرزمین خجسته و با برکت و مقدّسی است که سرشار از نعمت‌های خداوند متعال می‌باشد و مسجدالاقصی که در این سرزمین واقع شده است قبله اول مسلمانان و دارای فضیلت فراوانی می‌باشد، زیرا «بیت‌المقدس» محل عبادت بسیاری از پیامبران الهی و حضرت مریم و نقطه شروع معراج پیامبر اسلام (ص)  به آسمان‌ها بوده و کوه طور آن، محل مناجات و نزول وحی بر حضرت موسی و سایر پیامبران بوده است.

  

ذکری از سرزمین‌های اشغالی در قرآن آمده است؟!


آیا قرآن کریم درباره کشور اسرائیل و سرزمین فلسطین سخنی به میان آورده است؟


فلسطین

همان‌گونه که می‌دانید کشور اسرائیل سابقه تاریخی چندانی ندارد و در دهه‌های اخیر با غصب سرزمین فلسطین، تأسیس شده است. این منطقه به نام فلسطین و شامات از گذشته شناخته شده بود.

اما راجع به منطقه فلسطین برخی مفسران گفته‌اند: مقصود از سرزمین مقدس در آیه شریفه «یا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتی‏ کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى‏ أَدْبارِکُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرینَ»؛[1] فلسطین است.

فلسطین سرزمین خجسته و با برکت و مقدّسی است که سرشار از نعمت‌های خداوند متعال می‌باشد و مسجدالاقصی که در این سرزمین واقع شده است قبله اول مسلمانان و دارای فضیلت فراوانی می‌باشد، زیرا «بیت‌المقدس» محل عبادت بسیاری از پیامبران الهی و حضرت مریم ـ علیهم السّلام ـ ونقطه شروع معراج پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ به آسمان‌ها بوده و کوه طور آن، محل مناجات و نزول وحی بر حضرت موسی و سایر پیامبران بوده است.(ر.ک: عبدالمجید، معادیخواه، فروغی بی پایان، فهرست تفصیلی مفاهیم قرآن کریم، تهران، نشر ذره، ص 529- 608 )

در قرآن شریف، آیات فراوانی درباره اهمیت، ارزش و حوادث دیگر که در این سرزمین مقدّس در طول تاریخ واقع شده، آمده است که به برخی از آنها اشاره می‌شود:

1. فلسطین و مسجد الاقصی نقطة‌ آغازین معراج پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ به سوی آسمان‌ها بوده است، چنان‌که خداوند متعال می‌فرماید:

«سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ»

پاک و منزه است خدایی که بنده‌اش را در یک شب از مسجد‌الحرام به مسجد‌اقصی که گردا‌گردش را پر ‌برکت ساختیم برد، تا آیات خود را به او نشان دهیم او شنوا و بیناست».

2. سرزمین فلسطین سرزمین پربرکت و پرنعمتی است.(اسراء، 1، انبیاء، 81؛ مۆمنون، 50)

3. تاریخ بنی‌اسرائیل و مردم فلسطین و فراز و فرود آن.(اسراء، 4-8؛ مائده،20-26)

4. محل مناجات حضرت موسی و نزول وحی بر آن حضرت. (بقره، 63 و 93، اعراف، 142-143؛ نازعات، 15و 16)

ظاهراً مراد از «ارض»، سرزمین شام و فلسطین است و جمله «الَّتِی بارَکْنا فِیها» دلالت بر این مطلب دارد؛ زیرا خدای سبحان تنها زمینی که به غیر از کعبه مبارک، از آن به برکت یاد کرده زمین مقدّسی است که در اطراف فلسطین قرار دارد و معنای آیه چنین است: «ما بنی اسرائیل را در حالی که در ضعف و ناتوانی بودند، وارث سرزمین مقدس کردیم و مشرق و مغرب آن‌را در اختیار آنان نهادیم

5. سرزمین فلسطین محل تولد بسیاری از پیامبران و بعثت بسیاری از پیامبران الهی است؛ مانند حضرت عیسی ـ علی نبینا و آله و علیه السلام ـ (آل عمران، 37- 39).

6. سلطه بنی‌اسرائیل بعد از فرعون بر فلسطین. (اسراء 106) و...

البته مفسران در این‌باره اختلاف نظر دارند:

در تفسیر عاملی به نقل از طبری چنین آمده است: «در معنای زمین مقدّس، مفسّران اختلاف کرده‌‏اند؛ بعضى شام گفته‌‏‌اند، بعضى گفته‌‏‌اند: مقصود، زمین اریحا است و عدّه‏‌اى گفته‏اند: دمشق، فلسطین و قسمتى از اردن است، اما چون دلیل صحیح بر تعیین آن نداریم اجمالاً می‌دانیم که مقصود فاصله‏ میان نیل مصر و فرات بوده است».[2]

از آیات دیگری که بنا به نقل برخی مفسران به جهت قرینه‌‌ای که در آن است به سرزمین فلسطین تفسیر شده، این آیه شریفه است: «وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذینَ کانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتی‏ بارَکْنا فیها»؛[3] و مشرق‌ها و مغرب‌هاى پر برکت زمین را به آن قومِ به ضعف کشانده شده (زیر زنجیر ظلم و ستم)، واگذار کردیم.

علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این آیه می‌گوید: ظاهراً مراد از «ارض»، سرزمین شام و فلسطین است و جمله «الَّتِی بارَکْنا فِیها» دلالت بر این مطلب دارد؛ زیرا خدای سبحان تنها زمینی که به غیر از کعبه مبارک، از آن به برکت یاد کرده زمین مقدّسی است که در اطراف فلسطین قرار دارد و معنای آیه چنین است: «ما بنی اسرائیل را در حالی که در ضعف و ناتوانی بودند، وارث سرزمین مقدس کردیم و مشرق و مغرب آن‌را در اختیار آنان نهادیم».[4]


در ضمن، آیاتی در ارتباط با طغیان بنی اسرائیل و بیان نازل شدن عذاب بر آنان نیز به سرزمین فلسطین تفسیر شده است.

فلسطین سرزمین خجسته و با برکت و مقدّسی است که سرشار از نعمت‌های خداوند متعال می‌باشد و مسجدالاقصی که در این سرزمین واقع شده است قبلة اول مسلمانان و دارای فضیلت فراوانی می‌باشد، زیرا «بیت‌المقدس» محل عبادت بسیاری از پیامبران الهی و حضرت مریم ـ علیهم السّلام ـ ونقطة شروع معراج پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ به آسمان‌ها بوده و کوه طور آن ، محل مناجات و نزول وحی بر حضرت موسی و سایر پیامبران بوده است


برخی مفسران در تفسیر این آیه «وَ قُلْنا مِنْ بَعْدِهِ لِبَنی‏ إِسْرائیلَ اسْکُنُوا الْأَرْضَ فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ جِئْنا بِکُمْ لَفیفاً»؛[5] چنین گفته‌اند: در این آیه «فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ جِئْنا بِکُمْ لَفِیفاً»، خطاب به بنی اسرائیل شده است و مقصود از «الآخرة» روز قیامت است و «لفیفاً»؛ یعنی در حالی که از گروه‌های مختلف هستید شما را در یک مکان جمع می‌نماییم.

مقصود از این آیه ترساندن و تهدید قوم بنی اسرائیل به سبب ایجاد فتنه و فساد کردن در زمین می‌باشد. البته این تفسیر از ظاهر آیه استفاده می‌شود و اگر تفسیر به رأی جائز بود می‌گفتیم کلمه «لفیف» اشاره به گرد آمدن یهود و صهیونیست از نقاط مختلف در فلسطین دارد و خداوند به زودی مسلط می‌کند بر ایشان(مردم فلسطین) قومی سخت جنگ‌جو که به آنان سخت می‌گیرند و سختی آن در چهره‌هایشان نمایان است و وعده خداوند حتمی و صورت خواهد پذیرفت... .[

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد