قرآن مبین
قرآن مبین

قرآن مبین

چگونه به عیوب خود واقف شویم؟

نقطة‌ شروع‌ِ اصلاح‌، اصلاح‌ خویشتن‌ است‌. اصلاح‌ خود در فکر وعمل‌، اولین‌ وظیفة‌ مهم‌ هر کسی‌ است‌ که‌ باید بدان‌ بیاندیشد و بپردازد.  

از نظرحضرت‌ علی‌(علیه السلام)، ناتوان‌ترین‌ مردم‌، کسی‌ است‌ که‌ از اصلاح‌ خود ناتوان‌ و عاجز باشد. کسی‌ که‌ کاستی‌ها و عیوب‌ خود را می‌شناسد ولی‌ هیچ‌ همتی‌ برای‌رفع‌ آن‌ نمی‌کند، خیرخواه‌ خود نیست‌،  

بلکه‌ آن‌ کس‌ که‌ هنگام‌ آگاهی‌ از بدی‌هایش‌، به‌ سرعت‌ از آن‌ها روی‌ می‌گرداند و خود را اصلاح‌ می‌کند، می‌تواند به‌ نجات‌ خود و رسیدن‌ به‌ سعادت‌، امیدوار باشد.


نقطة‌ شروع‌ِ اصلاح‌، اصلاح‌ خویشتن‌ است‌. اصلاح‌ خود در فکر وعمل‌، اولین‌ وظیفة‌ مهم‌ هر کسی‌ است‌ که‌ باید بدان‌ بیاندیشد و بپردازد. از نظرحضرت‌ علی‌(علیه السلام)، ناتوان‌ترین‌ مردم‌، کسی‌ است‌ که‌ از اصلاح‌ خود ناتوان‌ و عاجز باشد. کسی‌ که‌ کاستی‌ها و عیوب‌ خود را می‌شناسد ولی‌ هیچ‌ همتی‌ برای‌رفع‌ آن‌ نمی‌کند، خیرخواه‌ خود نیست‌، بلکه‌ آن‌ کس‌ که‌ هنگام‌ آگاهی‌ از بدی‌هایش‌، به‌ سرعت‌ از آن‌ها روی‌ می‌گرداند و خود را اصلاح‌ می‌کند، می‌تواند به‌ نجات‌ خود و رسیدن‌ به‌ سعادت‌، امیدوار باشد.


تمسخر

انسان چگونه به عیوب خود واقف می شود؟

1 ـ مراقبت و محاسبه ، یعنی اگر انسان مواظب اعمال و رفتار خویش ‍ باشد و خود را مورد محاسبه و حسابرسی قرار دهد ، به ویژه اگر خویشتن را با معیارها و الگوهای مورد قبول صالحان و پارسایان مقایسه کند ، چون خود را فاقد فضایل و کمالات آنها میبیند ، بخوبی می تواند به عیوب خویش پی ببرد .

2- عبرت گرفتن از رفتار و کردار افراد بزهکار و نادرست و بد اخلاق ، که به قول سعدی ، لقمان علیه السلام را گفتند ادب از که آموختی؟ گفت از بی ادبان .

3ـ معاشـرت با دوستان مخلص و صدیق که از نصیحت دریغ نداشته باشند و از روی خیرخواهی ، عیوب او را بدون مجامله و تملّق تذکر دهند .

انسان عاقل و مۆمن همان طور که در مقاطع مختلف خود را به پزشک معالج عرضه می کند تا مبادا به بیماری پنهان و مزمنی دچار شـود ، در مسائل اخلاقی نیز باید به طبیب و معلّم اخلاق مراجعه کند . آری ، دوستان واقعی و با ایمان می توانند در این مسیر بهترین راهنما برای او باشند و او را نسبت به بیماری یا بیماریهایش آگاه کنند تا هر چه زودتر در صدد معالجه برآید . البته این راه در صورتی موفقیت آمیز است که انسان دردمند ، به نصیحت ناصحان مشفق و دوستان مخلص گوش فرا دهد و از آنها بخواهد که او را در مورد اشتباهات و لغزشهایش متنبّه سازند .

از این رو امام هفتم علیه السّلام فرمود :

اِجتَهِدُوا فِی أَن یَکُونَ زَمَانُکُم أَربَعَ سَاعَاتٍ سَاعَةٌ لِمُنَاجَاتِ اللّهِ وَسَاعَةٌ لِأَمرِ المَعَاشِ وَ سَاعَةُ لِمُعَاشـِرَةِ الاِخوَانِ وَالثّقَاتِ الّذِینَ یُعَرّفُونَکُم عُیُوبَکُم وَیُخلِصُونَ لَکُم فِی البَاطِنِ وَسَاعَةٌ تُخَلّونَ فِیهَا لِلَذّاتِکُم فِی غَیر مُحَرّمٍ وَبِهَذِهِ السّاعَةِ تَقدِرُونَ عَلَی الثّلاثه سَاعَاتٍ

سعی کنید اوقات شبانه روز خود را به چهار قسمت تقسیم کنید :

1 ـ یک قسمت برای عبادت و خلوت با خدا

2 ـ یک قسمت برای تأمین معاش و تحصیل هزینه زندگی

3 ـ قسمتی برای رفت و آمد و معاشرت با برادران مورد اعتمادی که شما را به عیوبتان آگاه می سازند و قلبا نسبت به شما خلوص و صفا دارند.

4 - و قسمتی را نیز برای تفریح و لذایذ مشروع خود اختصاص دهید و به وسیله این ساعت [ ساعت استراحت ] می توانید خود را برای ساعات دیگر آماده کنید .(بحار الانوار ج75 ص321)

پس ، کسی که ادعای دوستی می کند ، ولی عیوب انسان را تذکر نمی دهد و هر گونه نقص و عیبی که می بیند ، بی تفاوت از آن می گذرد ، دوست واقعی نیست و چه بسا دشمن انسان (از روی دشـمنی و بدون توجه) خدمتی به انسان می کند و عیوب او را تذکر می دهد ، که اگر تذکّر نمی داد او نمی توانست به سادگی به عیوب خود پی ببرد

امام صادق علیه السّلام فرمود :

أَحَبُّ إِخْوَانِی إِلَیَّ مَنْ أَهْدَی إِلَیَّ عُیُوبِی

محبوبترین برادر نزد من کسی است که عیوبم را به من اهدا کند.(بحار الانوار ج75 ص249)

پس ، کسی که ادعای دوستی می کند ، ولی عیوب انسان را تذکر نمی دهد و هر گونه نقص و عیبی که می بیند ، بی تفاوت از آن می گذرد ، دوست واقعی نیست و چه بسا دشمن انسان (از روی دشـمنی و بدون توجه) خدمتی به انسان می کند و عیوب او را تذکر می دهد ، که اگر تذکّر نمی داد او نمی توانست به سادگی به عیوب خود پی ببرد .

 

اهل محاسبه باشیم

" آیت الله بهجت(ره)" در یکی از توصیه های خود فرمودند:

« به فکر خود باشیم، خود را اصلاح کنیم. اگر به خود نرسیدیم و خود را اصلاح نکردیم، نمی ‏توانیم دیگران را اصلاح کنیم.ما باید اهل محاسبه باشیم، هر چند اهل توبه نباشیم و تدارک نکنیم، خود محاسبه مطلوب است.

اگر بدانیم فلان روز، حسینی و فلان روز یزیدی هستیم، بهتر از این است که اصلاً ندانیم یزیدی هستیم یا حسینی. سرانجام ممکن است روزی به خود بیاییم و بخواهیم تدارک کنیم. با توجه به عیوب خویش و اصلاح آن‏ها، فرصت رسیدگی به حساب هر روز خود را نداریم، چه رسد به حساب مردم!

«أَفْضَلُ النّاسِ مَنْ شَغَلَتْهُ مَعایِبُهُ عَنْ عُیُوبِ النّاسِ.» برترین مردم کسی است که پرداختن به عیوب خود، او را از توجّه به عیوب مردم باز دارد. به فکر خود باشیم، خود را اصلاح کنیم اگر به خود نرسیدیم و خود را اصلاح نکردیم، نمی ‏توانیم دیگران را اصلاح کنیم

از صحبت دوستی برنجم عیبم هنر و کمال بیند دل چو آزرده شود

کاخلاق بدم حسن نماید خارم گل و یاسمن نماید خرسند کردن مشکل است .

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد