مانعی ندارد بلکه راجع است.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
پوشیدن لباس سیاه در عزای ائمه (علیهم السلام) از تعظیم شعایر مذهب اهل البیت (علیهم السلام) است، و مستحب است و ثواب بر آن مترتب است.
پوشیدن لباس سیاه به عنوان اظهار حزن و اندوه بر مصیبت حضرت سید الشهداء (علیه السلام) و سایر معصومین (علیهم السلام) مستحب است.
(مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج 3، ص 20)
(استفتائات جدید، ص 453 س1993 )
پوشیدن لباس سیاه در عزای اهل البیت خصوصاً سید الشهدا (علیهم السلام) برای تعظیم شعائر و به عنوان اظهار تأثر مستحسن است.
(مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج 3، ص 21)
هیچ گونه کراهتی ندارد بلکه مصداق تعظیم شعائر است.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
به عنوان عزا و اظهار حزن در مصیبت اهل بیت (علیهم السلام) رجحان دارد. پوشیدن آن در عزای سیدالشهدا (سلام اله علیه) مطلوب است و چون عنوانش احترام آن بزرگوار مخصوصاً می توان گفت در حال حاضر از شعائر مذهبی است.
(جامع الاحکام، ج 2، ص 130 س 1590)
(مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج3، ص 21)
چون از مصادیق تعظیم شعائر است واجد رجحان شرعی می باشد و عملاً بزرگان چون مرحوم آیت الله بروجردی (ره) در روز عاشورا از لباس سیاه استفاده می کردند.
(جامع المسائل، ج1، ص621 س 2170)
سیاه پوشی در عزای سالار شهیدان (علیه السلام) سیره مستمرّه شیعه در طول تاریخ بوده و امری مجاز و مستحسن(پسندیده) است.
(مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج 3، ص 19)
با توجه به اینکه پوشیدن لباس مشکی در عزای اهل بیت (علیهم السلام) تعظیم شعائر الهی محسوب می شود اشکالی ندارد و مکروه نیست.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
مانعی ندارد بلکه به عنوان اعلان حزن و اندوه در مصیبت امام حسین (علیه السلام) و سائر ائمه معصومین (علیهم السلام) رجحان هم دارد.
(هزار و یک مساله فقهی، ج2 ص 180 س 602)