قرآن مبین
قرآن مبین

قرآن مبین

دیگه دوستت ندارم

هیچ دختر و پسری بدون علاقه ،پای سفره ی عقد نمی نشیند اما چرا بعد از مدتی علاقه از بین می رود و تصمیم به جدایی می گیرند؟

طلاق


متأسفانه آمار های موجود نشان گر رشد فاجعه و معضل  طلاق است . از این رو برای همگان این پرسش مطرح می شود که : علت افزایش و رشد بی رویه معضل « طلاق » چیست ؟

عده ای زیادی علت اساسی وریشه معضل « طلاق » را فقر اقتصادی می دانند ! وحتی بعضی از مسئۆلین نیز بر این باور هستند .

بسیاری از فیلم ها و سریال های تلویزیونی برهمین نظریه ساخته شده است!! اگر با دقت بیشتر به تجزیه و تحلیل معضل « طلاق » بپردازیم ، این نظریه مردود می شود و خواهیم یافت که علت و ریشه اساسی معضل اجتماعی « فقر اقتصادی » نیست بلکه « فقر فرهنگی » است.




  

هیچ دختر و پسری بدون علاقه ،پای سفره ی عقد نمی نشیند اما چرا بعد از مدتی علاقه از بین می رود و تصمیم به جدایی می گیرند؟

طلاق

متأسفانه آمار های موجود نشان گر رشد فاجعه و معضل  طلاق است . از این رو برای همگان این پرسش مطرح می شود که : علت افزایش و رشد بی رویه معضل « طلاق » چیست ؟

عده ای زیادی علت اساسی وریشه معضل « طلاق » را فقر اقتصادی می دانند ! وحتی بعضی از مسئۆلین نیز بر این باور هستند .

بسیاری از فیلم ها و سریالهای تلویزیونی برهمین نظریه ساخته شده است!! اگر با دقت بیشتر به تجزیه و تحلیل معضل « طلاق » بپردازیم ، این نظریه مردود می شود و خواهیم یافت که علت و ریشه اساسی معضل اجتماعی « فقر اقتصادی » نیست بلکه « فقر فرهنگی » است.

 

شاید در نگاهی ابتدایی با این که « فقر اقتصادی » ریشه معضل «طلاق » نیست ،مخالفت شود. ممکن است شواهدی از افراد ونمونه های گوناگون آورده شود که زن وشوهر براثر «فقر اقتصادی » و برآورده نشدن حوایج اولیه آنها زندگی آنها منجر به طلاق شده است !!

اگر به آمارهای کشوری رجوع کنیم ، با تعجب مشاهده خواهیم کرد که « طلاق » در خانواده هایی که مشکل اقتصادی ندارند وبعضی ازآنها در رفاه زیادی به سر می برند ، بیش از افرادی است که مشکل اقتصادی دارند، است !!!

قرآن وسنت نیز مۆید این نظریه است . قرآن وسنت  به افرادی که «فقیر» هستند ، تشویق به ازدواج می کنند !! اگر « فقر» ریشه اساسی ، « طلاق» باشد ، چگونه قرآن و عترت ، افراد « فقیر » را به ازدواج تشویق کرده اند؟!

 

به آیه دقت کنید :

وَ أَنکِحُواْ الْأَیَامَى‏ مِنکمُ‏ْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکمُ‏ْ وَ إِمَائکُمْ  إِن یَکُونُواْ فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ  وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ«مردان و زنان بى‏همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بى‏نیاز مى‏سازد خداوند گشایش‏دهنده و آگاه است! (نور ،32)

 

در این آیه خدا درضمن آن که جامعه را به امر ازدواج افراد « بی همسر » اعم زن ومرد امر می کند ؛ هشدار  می دهد که مبادا به خاطر « فقر » از ازدواج آنها منصرف شوید ، در امر ازدواج آنها اقدام کنید ، خدا آنها را کفایت می کند !!در این آیه خدا امر به ازدواج می کند و برای کسانی «فقیر » هستند ، وعده « غنی » شدن می دهد .غنی به معنا ی « بی نیازی» و «کفایت کردن » وثروتمند بودن  است .(ترجمه مفردات الفاظ قرآن کریم راغب صص583ـ582).

از این روبهترین راهکار برای پیشگیری وجلوگیری از رشد  « طلاق »

 آموزش می باشد . این آموزش هم قبل ازدواج و هم در ضمن جریان اختلافات زن و مرد باید انجام گیرد

غنی به معنای « بی نیازی »  روحی وروانی است ؛ به عبارت دیگر فردی که دارای صفت  غنای نفسی است از درون « پر » است هر چند چیزی نداشته باشد.  و این همان غنایى است که در سخن پیامبر (ص) یادآورى شده است که فرمود:«الغنى، غنى النّفس» ، بی نیازی واقعی وحقیقی ، غنای نفس است .این از نعمت های خداست  که به بعضی ها عنایت می شود . در معنی « کفایت کردن » آن است که خدا وعده داده است که « من خالق ورازق ، کفایت زندگی تومخلوق در امر ازدواج می کنم » ؛ واین ا مر اعتقادی وباورهای دینی است . گاهی بعضی ها می گویند « درست است که خدا رازق است ولی ... » این « ولی » از عدم شناخت درست خالق سرچشمه می گیرد.

 

در رویات اهل البیت (ع) « ازدواج بابی برای طلب رزق بیان شده است وبه کسانی که برای رفع مشکل « فقر » خود از پیامبر (ص) وامام (ع) راه حل خواسته اند دستور داده اند که ازدواج کنند :

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِیِّ ص فَشَکَا إِلَیْهِ الْحَاجَةَ فَقَالَ تَزَوَّجْ فَتَزَوَّجَ فَوُسِّعَ عَلَیْهِ. امام صادق (ع ) فرمودند : مردی نزد پیامبر (ص) آمدند واز « فقر» خود شکایت کردند ؛ پیامبر (ص) فرمودند ازدواج کن ، ازدواج کرد وضع اقتصادی اش بهبود یافت. ( وسائل الشیعة    ج‏20  ص : 43)

 قَالَ وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ اتَّخِذُوا الْأَهْلَ فَإِنَّهُ أَرْزَقُ لَکُمْ. پیامبر (ص) فرمودند ازدواج کنید وبچه دار شوید زیرا این کار برای شما روزی می آورد (وسائل الشیعة    ج‏20  ص : 42)

مُعَاوِیَةَ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ‏ «8»- قَالَ یَتَزَوَّجُوا حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ. معاویه بن وهب از امام صادق (ع) راجع به آیه  « بنایراین کسانی که نمی توانند ازدواج کنند ، عفت بورزند تا خدا از فضلش آنها را غنی کند » پرسید ؛ حضرت پاسخ دادند که ازدواج کنید تا این که خدا از فضلش آنها را غنی سازد (   وسائل الشیعة    ج‏20  ص : 43)

طلاق

و کسانی که از ترس « فقر» ترک ازدواج می کنند ، مذمت فرموده اند :

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ تَرَکَ التَّزْوِیجَ مَخَافَةَ الْعَیْلَةِ فَقَدْ أَسَاءَ بِاللَّهِ الظَّنَّ. امام صادق (ع) فرمودند : هرکسی که از ترس فقر ازدواج را ترک کند ، حتماً به خدا گمان بد دارد !( وسائل الشیعة ج‏20 ص : 42)

: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَنْ تَرَکَ التَّزْوِیجَ مَخَافَةَ الْعَیْلَةِ فَقَدْ سَاءَ ظَنُّهُ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ‏ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ‏ «6».

 

پیامبر (ص) فرمودند : هرکسی از ترس فقر ترک ازدواج کند به خدا بد گمان هست زیرا خدا در قرآن فرموده است « اگر فقیر باشند (امرازدواج ) خدا از فضلش  آنها را غنی خواهد کرد »

(وسائل الشیعة   ج‏20 ص : 42)

 

البته زوجی که هم فقر اقتصادی دارند و هم فقر فرهنگی، مشکلات زندگی شان چند برابر خواهد شد ؛ ولی ریشه   « فقر اقتصادی » نیست که ریشه « فقرفرهنگی » بوده است.

با کمی دقت  این حقیقت را خواهیم یافت که ریشه «طلاق» ، فقر اقتصادی نیست ، بلکه «فقر فرهنگی» است . به عبارت دیگر اگر چه «فقر اقتصادی » هم موجود باشد ولی اگر غنای فرهنگی باشد ، با قناعت وبرنامه ریزی وکوشش وتلاش به راحتی این «فقر اقتصادی » را مهر می کنند و بر آن غلبه می کنند  ؛ و هم چنین با غنای فرهنگی ، زن وشوهر تعامل عاقلانه وعالمانه با یکدیگر خواهند داشت ، در سایه این تعامل خوب با وجود « فقر اقتصادی » ، زندگی شیرین خواهند داشت .

برعکس زوجی که « فقر اقتصادی » ندارند ولی «فقر فرهنگی » داشته باشند اولاً بر اثر عدم مدیریت اقتصادی وعدم قناعت ، از زندگی خودشان ناراضی هستند ؛ این رضایت موجب می شود که زن وشوهر ، تعامل نادرست داشته باشند در نتیجه تصمیم می گیرند از هم جدا شوند  . ثانیاً براین براثر عدم مهارت زندگی زناشویی ( فقر فرهنگی ) ،محبت آنها تبدیل به نفرت شده واز هم جدا می شوند .

فقر فرهنگی علت غالب فاجعه ومعضل اجتماعی « طلاق» است نه فقر اقتصادی !!!

از این روبهترین راهکار برای پیشگیری وجلوگیری از رشد نامیمون « طلاق » ، آموزش باشد . این آموزش هم قبل ازدواج و هم در ضمن جریان اختلافات زن ومرد باید انجام گیرد.

 

خدا در این باره این گونه می فرماید :

وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَیْنِهِما فَابْعَثُوا حَکَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَکَماً مِنْ أَهْلِها إِنْ یُریدا إِصْلاحاً یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُما إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلیماً خَبیراً و اگر از جدایى و شکاف میان آن دو (همسر) بیم داشته باشید، یک داور از خانواده شوهر، و یک داور از خانواده زن انتخاب کنید (تا به کار آنان رسیدگى کنند). اگر این دو داور، تصمیم به اصلاح داشته باشند، خداوند به توافق آنها کمک مى‏کند زیرا خداوند، دانا و آگاه است (و از نیات همه، با خبر است). (النساء : 35   )

در این آیه خدا به حکمینی که قصد اصلاح و رشد زوج دارند، وعده موفقیت ، داده است . به عبارت دیگر خدا زوج های جوان را تشویق  قرآن ، به زوجی که در حال از  پاشیدگی و جدا شدن هستند ، در راستای « اصلاح » ، آموزش دهند ؛خدای متعال وعده داده است که این آنها را درراه اصلاح توفیق دهد وآنها را موفق گرداند . علت بسیاری از طلاق ها و جدایی ها ،توجه نکردن به سردی روابط زمانی است که٨ در ظاهر مشکلی وجود ندارد،عدم شناخت کافی از روان شناسی جنس مخالف هم بسیار تاثیر گذار است و در یک کلام مشکلاتی اینچنینی که با پول حل نمی شود ،می تواند در طول زمان به این بیانجامد که دو نفر بعد از چند وقت زندگی احساس کنند دیگر یکدیگر را دوست ندارند و تصمیم به جدایی بگیرند
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد