قرآن مبین
قرآن مبین

قرآن مبین

تابلوی ایست برای viberو we chat ؟!


چت


 نباید از نظر دور داشت که مسوولان در نهایت موفق به اقناع عموم برای استفاده از این امکان‌ها نمی‌شوند و مخاطبان این شبکه‌ها به هر طریق موفق به تحقق خواسته خود می‌شوند. این روزها «وایبر»، « وی‌چت»، «اینستاگرام» و «تانگو» هم به جمع شبکه‌ها و امکانات مجازی مورد علاقه بسیاری پیوسته و همین علاقه باعث شده است که رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا از نظارت پلیس بر فضای "اینستاگرام" و "وی‌چت" خبر دهد.



 


بازهم داستان تکراری ورود یک تکنولوژی به کشور و استقبال مردم از آن و اما و اگرهای مسوولان برای کنترل آن و ابهاماتی که درباره آن وجود دارد. اولین سوالاتی که پس از آمدن یک تکنولوژی به کشورمان آن هم با مدت‌ها فاصله به ذهن مسوولان خطور می‌کند این است که این امکان چطور باعث مخدوش کردن حریم خصوصی و خدشه وارد کردن به باورهای اسلامی مردم می‌شود که البته قطعا این نگاه متاثر از نگاه سیاسی نیز هست.


چت

البته نباید از نظر دور داشت که مسوولان در نهایت موفق به اقناع عموم برای استفاده از این امکان‌ها نمی‌شوند و مخاطبان این شبکه‌ها به هر طریق موفق به تحقق خواسته خود می‌شوند. این روزها «وایبر»، « وی‌چت»، «اینستاگرام» و «تانگو» هم به جمع شبکه‌ها و امکانات مجازی مورد علاقه بسیاری پیوسته و همین علاقه باعث شده است که رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا از نظارت پلیس بر فضای "اینستاگرام" و "وی‌چت" خبر دهد.

وی تاکید کرده است که پلیس بر فضاهای مجازی نظارت دارد و نیروی انتظامی در حوزه‌ اینترنت حضور داشته و فضاهایی نظیر فیس‌بوک، اینستاگرام، وی‌چت و امثال آن تحت نظارت است و طبیعی است پلیس در این فضاها با موارد تخلف برخورد خواهد کرد. پلیس برای حفظ سلامت افراد و جلوگیری از گرفتاری شهروندان در دام فساد و فحشا در این فضا حضور خواهد داشت.

نکته قابل توجه و تامل این است که اگر حتی جرمی از طریق این شبکه‌ها رخ دهد باید دارای شاکی خصوصی باشد تا مورد رسیدگی قرار گیرد و از آنجایی که در این فضاها تنها افرادی قادر به ارتباط با یکدیگر هستند که در لیست تلفن‌های فرد وجود دارند و حتما با او دارای آشنایی هستند پس فرد به صورت خواسته در معرض ارتباط قرار می‌گیرد و اینگونه نیست که کسی بتواند ناخواسته به حریم خصوصی فرد دیگری ورود پیدا کند. در صورتی که فردی مورد اغفال قرار گیرد نیز جرم جنبه خصوصی پیدا کرده و باید مطابق مقررات موجود درباره او تصمیم گرفت.

نکته قابل تامل این است که کلا به جرایم مربوط به چنین فضاهای مجازی به استناد چه قانونی بناست برخورد شود؟ با توجه به اینکه قانونی برای چنین فضاهایی که به تازگی مورد توجه مخاطب ایرانی قرار گرفته است وجود ندارد بیم برخورد سلیقه‌ای در این زمینه می‌رود یا خیر و آیا اساسا برخورد در مواجه با چنین پدیده‌های نوینی راهکار صحیحی است؟  

آسیب‌های «تانگو»، «وی‌چت» و «وایبر»

آنطور که کارشناسان می‌گویند در غرب با استفاده از چنین نرم‌افزار‌هایی مانند «تانگو»، «وی‌چت» و «وایبر» به انسجام خانواده کمک می‌کنند ولی این موضوع با اعتقادات اسلامی و ایرانی  همخوانی‌ندارد.

آنها بر این باورند که غالب محتوا و اطلاعات ارائه شده در فضای مجازی در راستای تقویت هنجارها، ارزش‌ها و فرهنگ‌های مذهبی و ملی حاکم بر جامعه اسلامی نبوده و در برخی مواقع ساختارشکن نیز هستند.

واقعیت این است که تمامی دارندگان تلفن همراه با استفاده از نرم‌افزار تانگو می‌توانند کسانی را که در این مجموعه عضو هستند، جست‌وجو کنند و در اماکن شلوغ تا شعاع حدود 4 کیلومتری و در اماکن دیگر از قبیل حاشیه‌های شهر یا شهرستان‌ها تا شعاع چند 10 کیلومتری، تصاویر کسانی که در این مجموعه عضو هستند را ببینند.

نکته جالب اینجاست که بسیاری از اعضای این مجموعه را دختران و زنانی تشکیل می‌دهند که تصاویر بدون حجاب مناسب خود را در دسترس دیگران قرار داده‌اند و این نرم‌افزار محملی به ظاهر برای دوستیابی است ولی در باطن فروپاشی اخلاقی و بنیاد خانواده را دنبال می‌کند.

نکته قابل تامل این است که کلا به جرایم مربوط به چنین فضاهای مجازی به استناد چه قانونی بناست برخورد شود؟ با توجه به اینکه قانونی برای چنین فضاهایی که به تازگی مورد توجه مخاطب ایرانی قرار گرفته است وجود ندارد بیم برخورد سلیقه‌ای در این زمینه می‌رود یا خیر و آیا اساسا برخورد در مواجه با چنین پدیده‌های نوینی راهکار صحیحی است؟  

البته نباید از نظر دور داشت که از آنجاکه این نرم‌افزار از کشورهای غربی پشتیبانی می‌شود بیم آن می‌رود که اطلاعات بسیاری از مردم در اختیار مراکز جاسوسی قرار گرفته و مشکلاتی در آینده برای آنان به وجود آید.

مورد دیگری که موجبات نگرانی مسوولان و کارشناسان را ایجاد کرده است، تخریب فرهنگ ایرانی با گسترش نرم افزار" تانگو و ویچت" است بنابراین باید هوشیار بود. می‌توان گفت چنین نرم‌افزار‌هایی در صورت استفاده ناصحیح می‌توانند به شکل نامحسوس باعث تغییرات فرهنگ دینی و اجتماعی  ما ‌شوند و شاید این یکی از اصلی‌ترین دلایل مخالفت با استفاده بی ضابطه مردم از چنین فضاهایی است.

چت

شبکه‌های جدید اجتماعی ابزارهای نوین جنگ نرم

هریک از ابزارهای فناوری اعم از تلفن همراه و اینترنت یا نرم افزارهای مربوط به این دو اگر بدون فرهنگ‌سازی و مهیا کردن زیرساخت‌‌های فرهنگی وارد جامعه شوند، همراه خود آسیب‌های فراوان خواهند داشت.

امروزه نرم‌افزارهای مرتبط با گوشی‌‌های تلفن همراه مانند "ویچت، تانگو، وایبر و اوو" آسیب‌هایی با خود به همراه دارد که به خصوص برنامه "ویچت" که با همراه داشتن زمینه‌ای اطرافیان را به کاربر معرفی می‌کند، یک آسیب جدی برای نوجوانان و جوانان است. آسیبی که در صورت برخورد قانون نیز نمی‌توان از وقوعش جلوگیری کرد.

گره‌ای کور در مواجه با فضاهای مجازی جدید

مسوولان کشور وقتی در مقام سخنرانی هستند در فضیلت تقوا، دانش و عزت مردم صحبت می‌کنند اما چطور از ابتدای انقلاب هر پدیده جدیدی که بروز کرد قبل از اینکه در حوزه حاکمیت برای آن تدبیری اندیشیده شود، در حوزه‌های فرهنگ عمومی با مردم به نوعی برخورد شده است که آنها مدبر نیستند. اگر به مردم اعتماد داریم بهتر است راهکار ارائه کنیم تا مردم خودشان مدیریت کنند.

حضور شکلی والدین در فضای مجازی و کنار فرزندان تأثیر و فایده‌ای ندارد و بچه‌ها به سرعت می‌توانند ردپای خود را در فضای مجازی گم کنند ولی اگر فرزندان ما توانمندی استفاده از فضای مجازی را در اختیار داشته باشند و بتواند برای استقلال زودهنگام خود برنامه‌ریزی کند، مساله متفاوت می‌شود. قبل از در اختیار گذاشتن یک امکان، باید فرهنگ استفاده از آن را ایجاد کنیم تا در نهایت به دنبال قانون و راهکار برای برخورد با آن نباشیم.

نظرات 1 + ارسال نظر
arian 8 دی 1392 ساعت 20:31

ایول

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد