قرآن مبین
قرآن مبین

قرآن مبین

اهمیّت فوق العاده زکات در اسلام‏

اهمیّت فوق العاده زکات در اسلام‏

زکات


امام صادق علیه السّلام فرمودند: «سارقین سه گروه هستند:  

 1  - مانع زکات؛ (کسى که زکات را نمى‏پردازد)  

2- کسى که مهر همسرش را حلال مى‏شمارد (و آن را نمى‏پردازد) 

 3- و کسى که قرض مى‏گیرد و نمى‏خواهد بپردازد.»

اهمیّت فوق العاده زکات در اسلام‏

زکات

اهمیّت فوق العاده زکات در اسلام‏

از تعبیرات تکان‏دهنده و بسیار تند و عجیبى که در قرآن کریم و احادیث در ارتباط با ترک و منع زکات به کار برده شده است، اهمیت این فریضه الهى و عظمت این حکم اسلامى روشن مى‏شود. تعبیرات روایات درباره مانع و تارک زکات به این شرح است:

1ـ کافر و مرند. 2- خروج از اسلام و ایمان. 3- ملعون. 4ـ سارق. 5- مردن به دین یهودى یا نصرانى. 6- وجوب قتل.

1ـ امام صادق علیه السّلام مى‏فرمایند: از جمله وصایاى پیامبر صلّى اللّه علیه و اله به على علیه السّلام این بود:

 «اى على! ده طایفه از این امت به خداوند بزرگ کافر شده‏اند و یکى از این ده گروه را مانع زکات شمردند ... سپس فرمودند: اى على! هرکسى قیراطى از زکات مالش را نپردازد، نه مۆمن است و نه مسلمان و ارزشى در پیشگاه خداوند ندارد. اى على! تارک زکات به هنگام مرگ تقاضاى بازگشت به این دنیا (براى جبران گناه عظیم خود مى‏کند اما پذیرفته نمى‏شود). و این همان است که خداوند در قرآن به آن اشاره فرموده زمانى که مرگ یکى از آنان فرامى‏رسد مى‏گوید پروردگارا! مرا برگردانید (اما پاسخ منفى مى‏شنود). (وسائل الشیعه، ج 6، ص 19)

2ـ امام صادق علیه السّلام فرمودند: «خداوند بزرگ براى فقیران در اموال اغنیا فریضه‏اى قرار داده که جز با اداى آن شایسته ستایش نیستند. و آن زکات است که به وسیله آن، خون خود را حفظ مى‏کنند و نام مسلمانان بر آنان گذارده مى‏شود.» (وسائل الشیعه ، ج 6، ص 18)

با توجه به اینکه اسلام به صورت یک مکتب صرفا اخلاقى و یا فلسفى و یا اعتقادى ظهور نکرد بلکه به عنوان یک «آیین جامع» که تمام نیازمندیهاى مادى و معنوى در آن پیش‏بینى شده پا به عرصه ظهور گذاشت و نیز با توجه به‏اینکه اسلام از همان عصر پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و اله با تأسیس حکومت همراه بود و همچنین با توجه به اینکه اسلام عنایت خاصى به حمایت از محرومان دارد، روشن مى‏شود که نقش بیت المال و زکات که یکى از منابع درآمد بیت المال است از مهمترین نقشهاست

3ـ از پیامبر گرامى اسلام صلّى اللّه علیه و اله نقل شده است: «کسى را که زکات نمى‏پردازد و کسى را که ربا مصرف مى‏کند، مورد لعن قرار داد.» (جامع احادیث الشیعه، ج 8، ص 18)

4ـ پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و اله فرمودند: «هرمالى که زکاتش داده نشود ملعون است و از رحمت الهى دور مى‏باشد ‏.» (وسائل الشیعه ، ج 6، ص 16)

امام صادق علیه السّلام فرمودند: «سارقین سه گروه هستند: 1- مانع زکات؛ (کسى که زکات را نمى‏پردازد) 2- کسى که مهر همسرش را حلال مى‏شمارد (و آن را نمى‏پردازد) 3- و کسى که قرض مى‏گیرد و نمى‏خواهد بپردازد.»( بحار الانوار، ج 96، ص 12)

6ـ «امام صادق علیه السّلام فرمودند: هرکسى قیراطى از زکات را نپردازد یا به دین یهودى از دنیا مى‏رود یا به دین نصرانى؛ یعنى مسلمان نمى‏میرد.» (وسائل الشیعه ، ج 6، ص 18)

7ـ «امام صادق علیه السّلام فرمودند: هیچ مالى در خشکى یا در دریا از بین نمى‏رود مگر اینکه زکات آن پرداخت نشده است. راوى گوید: امام علیه السّلام فرمودند: هرگاه حضرت مهدى (عج الله تعالی فرجه الشریف) قیام کند، مانع زکات را به قتل مى‏رساند.» (وسائل الشیعه ، ج 6، ص 19)

تعبیرات روایات درباره مانع و تارک زکات به این شرح است: 1ـ کافر و مرند. 2- خروج از اسلام و ایمان. 3- ملعون. 4ـ سارق. 5- مردن به دین یهودى یا نصرانى. 6- وجوب قتل

نقش زکات در اسلام‏

با توجه به اینکه اسلام به صورت یک مکتب صرفا اخلاقى و یا فلسفى و یا اعتقادى ظهور نکرد بلکه به عنوان یک «آیین جامع» که تمام نیازمندیهاى مادى و معنوى در آن پیش‏بینى شده پا به عرصه ظهور گذاشت و نیز با توجه به‏

اینکه اسلام از همان عصر پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و اله با تأسیس حکومت همراه بود و همچنین با توجه به اینکه اسلام عنایت خاصى به حمایت از محرومان دارد، روشن مى‏شود که نقش بیت المال و زکات که یکى از منابع درآمد بیت المال است از مهمترین نقشهاست.

شکى نیست که هرجامعه‏اى داراى افرادى از کارافتاده، بیمار، یتیمان بى‏سرپرست، معلولین و امثال آنان مى‏باشد که باید مورد حمایت قرار گیرند و نیز براى حفظ موجودیت خود در برابر هجوم دشمن، نیاز به سربازان مجاهدى دارد که هزینه آنان از طرف حکومت پرداخته مى‏شود، همچنین کارمندان حکومت اسلامى دادرسان قضات و نیز وسایل تبلیغاتى و مراکز دینى، هرکدام نیاز به صرف هزینه‏اى است که بدون یک پشتوانه مالى منظم و مطمئن، سامان نمى‏پذیرد.

به همین دلیل در اسلام مسئله زکات که در حقیقت یک نوع مالیات بر درآمد و تولید (مالیات بر ثروت راکد) محسوب مى‏شود، از اهمیت خاصى برخوردار است تا آنجا که در ردیف مهمترین عبادات قرار گرفته و در بسیارى از موارد، همراه با نماز ذکر شده و حتى شرط قبولى نماز شمرده شده است.(تفسیر نمونه، ج 8، ص 9)


امام صادق علیه السّلام فرمودند: «سارقین سه گروه هستند: 1- مانع زکات؛ (کسى که زکات را نمى‏پردازد) 2- کسى که مهر همسرش را حلال مى‏شمارد (و آن را نمى‏پردازد) 3- و کسى که قرض مى‏گیرد و نمى‏خواهد بپردازد.»


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد