قرآن مبین
قرآن مبین

قرآن مبین

نتیجه پیروی از هوای نفس

نتیجه پیروی از هوای نفس


اگر از هوای نفس مردم پیروی کنی بعد از آن که علم برای تو حاصل شده دیگر هیچ کمکی و یاوری از طرف خداوند برای تو نخواهد بود.


گمراهی

از نظر قرآن کریم هواپرستی آثار و پیامدهای بسیار خطرناکی دارد که به بعضی از آن‌ها اشاره می‌شود: 

1. سرچشمه غفلت وبی خبری

وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِکْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ  

 (1)  و از کسانی که قلبشان را از یاد خود غافل ساختیم ، اطاعت نکن همان‌هایی که از هوای نفس پیروی کردند.

اگر از هوای نفس مردم پیروی کنی بعد از آن که علم برای تو حاصل شده دیگر هیچ کمکی و یاوری از طرف خداوند برای تو نخواهد بود.


گمراهی

از نظر قرآن کریم هواپرستی آثار و پیامدهای بسیار خطرناکی دارد که به بعضی از آن‌ها اشاره می‌شود: 

1. سرچشمه غفلت وبی خبری :وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِکْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ (1) و از کسانی که قلبشان را از یاد خود غافل ساختیم ، اطاعت نکن همان‌هایی که از هوای نفس پیروی کردند. 

2. سرچشمه کفر و بی‌ایمانی : فَلاَ یَصُدَّنَّکَ عَنْهَا مَن لاَّ یُؤْمِنُ بِهَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَتَرْدَى‏ (2) و هرگز نباید افرادی که به قیامت ایمان ندارند و از هوس‌های خویش پیروی کردند تو را از آن (قیامت ) باز دارند که هلاک خواهی شد. 

3. بدترین گمراهی : وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَیْرِ هُدًى مِّنَ اللَّهِ  (3) آیا گمراه تر از آن کس که پیروی هوای نفس کرده و هیچ هدایت الهی را نپذیرفته پیدا می‌شود؟ 

4. انحراف از راه حق :فَاحْکُم بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَیُضِلَّکَ عَن سَبِیلِ (4) در میان مردم به حق داوری کن و از هوای نفس پیروی مکن که تو را از راه خدا منحرف می‌سازد. 

5. فساد و تباهی نظام هستی : وَلَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْوَاءهُمْ لَفَسَدَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ وَمَن فِیهِنَّ  (5) و اگر حق از هوس‌های آن‌ها پیروی کند، آسمان‌ها و زمین و تمام کسانی که در آن هستند تباه خواهند شد. 

6. اعراض از معجزات و تکذیب انبیا: وَإِن یَرَوْا آیَةً یُعْرِضُوا وَیَقُولُوا سِحْرٌ مُّسْتَمِرٌّ ، وَکَذَّبُوا وَاتَّبَعُوا أَهْوَاءهُمْ وَکُلُّ أَمْرٍ مُّسْتَقِرٌّ (6) و هرگاه معجزه ای را ببینند، اعراض ‌ کرده ، می‌گویند: این سحری مستمر است آن‌ها آیات خدا را تکذیب کرده و از هوای نفس خود پیروی کردند.

سقوط انسان از مقام والا: وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَـکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ اگر می‌خواستیم مقام او را با این آیات و علوم و دانش‌ها بالا می‌بردیم ، ولی او به پستی گرایید و پیروی از هوای نفس کرد 

7. عدم اجابت سخن پیامبر: فَإِن لَّمْ یَسْتَجِیبُوا لَکَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا یَتَّبِعُونَ أَهْوَاءهُمْ  (7) اگر تو را اجابت نمی‌کنند بدان که از هوای نفسشان پیروی می‌کنند.  

8. عدم اجرای عدالت :فَلاَ تَتَّبِعُواْ الْهَوَى أَن تَعْدِلُواْ (8) از هوای و هوس ‌ پیروی نکنید که از حق منحرف خواهید شد. 

9. سقوط انسان از مقام والا: وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَـکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ  (9) اگر می‌خواستیم مقام او را با این آیات و علوم و دانش‌ها بالا می‌بردیم ، ولی او به پستی گرایید و پیروی از هوای نفس کرد. 

10. محرومیت از ولایت و نصرت حقّ: وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعدَ الَّذِی جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَکَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِیٍّ وَلاَ نَصِیرٍ (10) اگر از هوای نفس مردم پیروی کنی بعد از آن که علم برای تو حاصل شده دیگر هیچ کمکی و یاوری از طرف خداوند برای تو نخواهد بود.

 

پی نوشت ها :

1- کهف ، 28.

2- طه ، 16.

3- قصص ، 50.

4- ص ، 26.

5- مؤمنون ، 71.

6- قمر، 2-3.

7- قصص ، 50.

8- نساء، 135.

9- اعراف ، 176.

10- بقره ، 120.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد